Alla inlägg den 10 december 2011

Av Cindi Groop - 10 december 2011 09:29

Det var en gång en tjur som hette Orvar. Orvar föddes på en gård i Skåne, där han fick det fina namnet Orvar av Frönshult.

Jag började söka efter en ny avelstjur förra hösten. Jag sökte på nätet och skickade mail och ringde runt. Till sist föll jag för Orvar. Det var bara en liten hake. Orvar bodde i Skåne och jag i Finland. Äsch, tänkte jag, det är ännu en av mina galna idéer, glöm det. Jag hade ju ändå kvar min fina tjur Sickan som jag kunde använda ännu ett år.

Då råkade det sig så att det fanns planer inom simmentalföreningen om en uppköpsresa till Sverige för avelsbesättningar. Oj, kanske man kan haka på, tänk om de åker till Skåne.

Ibland faller konstigt nog alla bitar på plats och föreningen planerade faktiskt en resa till södra Sverige och en av besöksgårdarna var Frönshult. Detta kan ju inte vara sant tänkte jag och anmälde mig med på resan.

Så i början av mars tog jag flyget från Vasa via Arlanda till Köpenhamn, där jag träffade de andra resenärerna som hade flugit via Helsingfors. Vi tog sen alla tåget till Malmö där en buss väntade på oss och vi for iväg för att titta på tjurar. Första dagen åkte vi nästan ända upp till Göteborg till Stegatorps Simmental. Stegatorp hade många dikor och de visade upp flera fina tjurar för oss. Dessutom bjöd de på mat åt oss i Kungsbacka.

med på resan kom Lars Svensson som arbetar med förmedling av djur på Scan samt ordföranden för Svenska Simmentalföreningen Christer Svensson från Åbuen Simmental.

De hade ordnat och tryckt upp ett häfte åt oss med uppgifter på alla tjurar till salu, så vi fick både förevisning av tjurarna och samtidigt hade vi alla släkt- och viktuppgifter framför oss. Det var på det sättet väldigt enkelt att sätta ett plus i kanten på de tjurar som vi blev intresserade av. Jag hade dessutom med kameran för att ta bild av tjurarna jag tyckte om. Man glömmer ju lätt hur tjurarna såg ut efter att man besökt många gårdar.

Efter Stegatorp svängde vi tillbaka söderut för ett besök på Frönshult.

Det hann bli mörkt innan vi kom fram, där vi bjöds på smörgås och kaffe. En otrolig gästfrihet överallt dit vi kom, en bunt frusna finländare.

Sen äntligen fick jag se Orvar   


  

Ja, jag var ju redan frälst innan jag kom, men jag hade bestämt mig för att titta på alla tjurar som bjöds ut på resan innan jag tog något beslut. På Frönshult fanns dessutom jättefina kvigor som jag också blev intresserad av.

Efter Frönshult for vi till ett motell där vi övernattade båda nätterna.

Ja, det här blir en lång saga.

Vi fortsätter en annan dag.........   


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards