Alla inlägg den 13 december 2011

Av Cindi Groop - 13 december 2011 10:02

Följande dag fick vi besöka många fina gårdar: Landeröd/Häggenäs, Rörum, Katslösa, Bollerup lantbruksgymnasium, och Maltestorp. Gårdarnas storlek varierade, men alla hade fina och välskötta djur.

Rörum var ett alldeles underbart samhälle med mjuka kullar med fruktodlingar och mycket betesmarker. Jag skulle mycket gärna återvända till Skåne sommartid för att se allt i sommargrönska.

De flesta gårdarna fick sälja avelstjurar till vår grupp.

Jag såg själv en del fina kvigor som jag nog blev intresserad av, men de var antingen släkt med djur som jag redan hade eller så var de inte till salu. På Rörum simmental hade jag nog kunnat köpa flera, men ägaren ville inte sälja tyvärr.

På kvällen åt vi middag vid motellet. Tyvärr minns jag inte vad stället heter, men det ägdes av en familj som hade charolais djur betande bredvid vägen. På deras restaurang serverades kött från deras egna djur.

Med på middagen var en del av ägarna från gårdarna som vi besökt under vår resa, plus några andra från svenska simmentalföreningen. Vi fick en trevlig kväll och flera affärer genomfördes under kvällen.

Jag träffade ägaren till Frönshult och kom överens om  köp av Orvar, Polka och Hirscht.

Sista dagen besökte vi även Åbuen simmental som ägs av ordföranden för svenska simmentalföreningen.

Efter det fick vi en sista lunch och så begav vi oss iväg igen mot Köpenhamn. Resan genom Skåne var väldigt intressant, både att se alla gårdarna, men även att se det vackra landskapet.


 Denna kalv på Rörum ville jag ta med i flyget hem :)

  Finska shoppinggruppen granskar kvigor

  En grupp kvigor på Åbuen

   Christer Svensson ordförande för svenska simmentalföreningen med en av sina avelstjurar

            

Vyer från Skåne 1-3.3.2011

Då vi kom hem från resan drabbades nästan alla i gruppen av vinterkräksjukan. Jag var utslagen i nästan en vecka. I övrigt var resan jättelyckad och jag är mycket glad att jag for.

Nu kvarstod bara att förbereda inför djurens transport i Finland.

Det fortsätter vi med en ny dag......

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards