Direktlänk till inlägg 28 december 2011

Sagan om Orvar del 4

Av Cindi Groop - 28 december 2011 13:49

 


Så var då Orvar i tjänst från 16 juni. Han fick en bra början och hade jobb så gott som varje dag.

Vanligen så brukar jag sätta tjuren i arbete redan 1 juni, men i år blev det senare p.g.a det vackra vädret som gjorde att vi inledde ensilageskörden tidigare än vanligt. 

Orvar betäckte ca. 10st innan jag märkte att något inte stod rätt till. Korna har möjlighet att gå ner på bete från ladugården och vanligen så går de ner varje morgon, men kommer hem för att sova under tak. Till en början gick Orvar tillsammans med korna ner på betet, men i månadsskiftet juni-juli började han stanna ensam kvar då korna traskade iväg. Först tänkte jag att han bara var trött, sommaren var ju varm och han hade haft flera betäckningar. Vi tog in honom i box 2.7 för att han skulle få vila upp sig några dagar. 4.7 släppte jag ut honom igen för att betäcka 2 kor, men tog in honom igen till natten. Samtidigt fick vi 2 kor (Ronja och Silla)som blev väldigt halta på ena bakbenet, så även de fick tas in i sjukbox. Efter att ha diskuterat med andra djurbönder och veterinären kom vi fram till att behandla korna med Terramycin mot klövspaltsinflammation och att även behandla Orvar mot samma fast han inte direkt haltade. han gick bara väldigt långsamt. Klövspaltsinflammation är väldigt smittsamt och väldigt smärtsamt. Det går att behandla med antibiotika, men kan även bli kroniskt och då återstår bara slakt. Eftersom Orvar är så tung så beställdes specialmedicin till honom. Terramycin skall bara ges 10ml på varje ställe och Orvar skulle ha behövt 200ml per behandling dvs. 20 stick med sprutan. Ingen vill hålla fast en 1000kg tjur för en sådan behandling. Så först 14.7 fick Orvar sin medicin Naxel som injicerades bakom öronen. Efter en vecka var Orvar så pass bra igen så han fick gå tillbaka i tjänst. Nu såg han helt normal ut en tid tills han under andra veckan i augusti igen började ligga kvar i huset då korna gick på bete. Inte heller nu haltade han, men han gick liksom i slow motion.

Sommaren var ännu lika het och jag lät honom vila ifred och passade på att ge extra kraftfoder, mineraler och vitaminer varje morgon. Den 18 augusti då han var på väg till foderbordet för sin kraftfodergiva föll han plötsligt ihop mitt på golvet. Bakbenen bar honom inte alls. Både jag och Orvar blev lika förskräckta, men han kunde dra sig tillbaka till liggbädden med frambenen och där lyckades han kränga sig upp på benen igen. Jag öppnade genast upp dörren till sjukboxen och han vinglade iväg in där han igen handlöst föll ihop. jag ringde genast efter veterinären som denna gång behandlade med e-vitamin och selene mot muskeldegenaration. Dessutom gav vi antibiotika och smärtstillande. Orvar blev nu sängliggande i flera dagar och jag fick mata och honom och ge honom vatten där han låg. Så småningom började han stiga upp, men vingligheten i bakdelen bestod.

Efter det har jag pratat med flera veterinärer och även haft en naprapat att titta på honom, men ingen har kunnat ge riktigt besked om vad han har för fel.

28.11 var han så pass bra att jag kunde ha klövvårdaren att ta in honom i behandlingsbox och verka klövarna. I ena bakklöven hittade de en inflammation, så klöven fick en skyddande sko och Orvar fick ännu en omgång penicillin. denna gång Procapen. Efter det har vi börjat släppa ut honom, i ladugårdens liggbädd, på motionsrunda med några kvigor för att träna upp musklerna igen. Nu är han ganska bra i skick, men ibland vinglar han ännu till och tappar balansen.

Vi försöker nu spara honom fram till nästa sommar och köra ut honom på bete med korna. Han får då en chans till, annars måste vi ta bort honom.

Jag hoppas på ett slut som.....och så levde de lyckliga i alla sina dar, men ännu är ingenting klart. Jag kommer att hålla er informerade om hur han klarar sommaren 2012.


Skall här även försöka infoga en liten film som jag tog av Orvars motionsrunda med kvigorna igår.



 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards