Alla inlägg under december 2011

Av Cindi Groop - 8 december 2011 10:43

Ja, jag sa ju att jag skulle berätta om våra djur, men nu börjar jag i fel ända så att säga.

Jag har gått en kurs i småskalig köttförädling, där vi lärde oss att tillverka olika produkter av helkött.

Det som tilltalade mig mest var luftorkad skinka. I Italien kallas den ju Parmaskinka, men det namnet är skyddat och får inte användas på motsvarande produkter som tillverkas i övriga världen.


Jag har nu då startat mitt eget försök att tillverka Räfbackens lufttorkade skinka.

Köttet kommer från våra fina frigående grisar som fötts upp på foder som odlats på vår egen gård. Ingen genmodifierad import soja här alltså.


Jag började med att putsa skinkan så att lårbenskulan sticker fram som en knopp. Skinkan vägde 11 kg. Jag satte skinkan under press i ett dygn så att den skulle få sin platta form.

Skinkan masserades in med en saltblandning och täcktes med ett ca 1cm tjockt lager av salt.

Skinkan ställdes i kyl i 11dygn under +5 grader med ca. 70-80%luftfuktighet, sedan putsades saltet bort och skinkan hängdes upp för att påbörja torkningen. När skinkan minskat sin vikt med 20% är saltningen klar. det tar ca 3-4 månader. Sedan påbörjas mognadsfasen som tar ca.8 månader.

Fortsättning följer.......


    


   

Mat
Av Cindi Groop - 8 december 2011 10:21

Nu ska jag då äntligen börja blogga. Jag har funderat över inledningen en lång tid. Hur börjar man då man befinner sig mitt i livet?

Vi får börja där vi är helt enkelt.


Jag kommer att presentera mina djur på gården. De är några stycken, hoppas ni vill lära känna dem.

Min första dag på bloggen så vräker snön äntligen ner utanför mitt fönster. Jag är ingen vintermänniska, men åtminstone så bidrar snön till att tillvaron blir lite ljusare. Ser däremot inte fram emot att gå ut och jobba idag i slasket, men det är ju snart sommar igen.  


Ställ gärna frågor till mig. jag är som sagt helt ny på detta och jag hoppas att jag och min blogg utvecklas tillsammans, med DIN hjälp.


Nu kör vi....

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<<
December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards