Direktlänk till inlägg 11 januari 2012

I Nötse

Av Cindi Groop - 11 januari 2012 20:16

Tänkte börja med en liten serie om vad som händer på dagarna i ladugården.

I Nötse är alltså närpesdialekt och betyder i ladugården. Nötse tycker jag för övrigt är ett mycket ledigare ord än ladugård. Kanske kan det bli ett nytt ord i svenska ordlistan? Nötse uttalas förövrigt med med kort ö och dubbelt t (nöttse). Kanske man borde skriva det så direkt då, men jag tycker det ser bättre ut med ett t. Det finns ju inga skrivregler för Närpes dialekten, så man får skriva lite som man vill.


För att ni ska ha lättare att följa med i denna följetong, så ska jag börja med att ge lite grundläggande fakta om våra djur. Ställ gärna frågor om det är något som blir oklart.

Vi har alltså kall lösdrift med ca. 40 biffkor av rasen simmental. Hälften kalvar  på våren och andra hälften kalvar på hösten. Kall lösdrift betyder att huset de bor i inte är isolerat, utan det är kallt året om. Lösdrift betyder att djuren inte är uppbundna utan får gå lösa in och ut som de vill.

Kossorna kalvar 1 gång per år och kalvarna tas bort från sin mamma då de är ungefär 6 månader gamla. Vi föder upp kalvarna antingen som avelsdjur för eget bruk, eller till andra gårdar. De som inte duger till avel går till slakt innan de fyller två år.

Kalvarna vägs 3 gånger; vid födseln, vid avvänjningen(200dagar) och vid ett års ålder. Födelsevikten vill man ha så låg som möjligt och de båda andra så höga som möjligt. 200dagars vikten visar hur bra kalven vuxit på kons mjölk, det visar alltså främst om modern är en bra diko, och ettårsvikten visar hur bra kalven vuxit på egen hand så att säga. Slaktvikterna registreras också, så vi får en översyn över vilka djur som ger de bästa slaktdjuren.

Mat blir de tilldelade morgon och kväll, men i praktiken har de alltid fri tillgång till foder.

Sommartid går kor med kalv samt kvigorna på bete, medan tjurarna får stå kvar i sina boxar för säkerhets skull.

Det var lite grundinfo, jag fortsätter med detaljer så småningom.


   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards