Alla inlägg den 18 januari 2012

Av Cindi Groop - 18 januari 2012 11:45

Jag sa ju i presentationen att jag skulle skriva lite om matlagning också.

Det jag brinner mest för är kött i alla former samt smaskiga desserter.

Idag tänkte jag skriva en kort snutt om stekt fläsk.

Vi har ju den stora glädjen att ha kött från frigående grisar och det hävdar jag bestämt att det är STOR skillnad på smaken från industrigris till bullagris.

Jag är annars inte den som känner stor skillnad på kött från olika sorters koraser, eller lammkött uppfödda på olika sorters foder. Säkert finns det även där en viss skillnad, men den är i min mun i allafall inte lika stor som den hos grisen.

En annan sak som är avgörande för smaken av griskött är att det måste finnas tillräckligt med fett på grisen för att den ska få sin goda smak. Man måste ju inte äta fettet om man är rädd för animaliskt fett, men det ger köttet en så god smak under tillredningen.

Så här ska alltså riktigt fläsk se ut om det ska bli knaprigt och gott i pannan.

   

Detta är festmat hos oss. Kan ätas både med vanlig kokt potatis eller potatismos med ett hål i mitten där man kan hälla det läckra fettet. Mumsfilibabba.


Som dessert till detta skulle jag rekommendera en fräsch fruktsallad. Har ingen lämplig bild på lager, men det är ju bara att skiva ner goda frukter som t.ex apelsin, banan, äpple, päron, kiwi och kanske persika. Lite socker på om det känns för syrligt.Gott och nyttigt.

Om du inte är så noga med det där nyttiga så rekommenderar jag en klick grädde på fruktsallden också. Då blir det syndigt gott.   



Mat
Av Cindi Groop - 18 januari 2012 10:43

Den senaste veckan har inte varit utan dramatik.

Eftersom Orvar stått på standby, har seminörerna sprungit här mest var och varannan dag. Vi har hittills seminerat 25 gånger. Jag tycker att vi lyckats få de flesta på rätt tidpunkt, men det lyckas inte varje gång i alla fall.

Förstås överaskade två av mina bästa kor mig med att visa ny brunst, dessutom tre dagar tidigare än väntat. Jag hade sovit lite längre den dagen eftersom jag inte förväntade mig några brunstiga kor. Då jag öppnade dörren till nötse slog ångan emot mig av två svettiga kor i högbrunst. Typiskt! Och tiden för beställning av seminören hade precis gått ut. Skit, skit, skit. Nåja, vad gör jag. Jo, jag tar en kort diskussion med Orvar som lovar att försöka göra sitt bästa.

Sagt och gjort, jag stänger ut onödiga deltagare och öppnar grinden till Orvar.



Jag hade tyvärr inte tid att stå och titta på hela dagen, så jag är inte hundra procent säker på om han fullföljde sitt uppdrag, men alla tre inblandade var trötta och nöjda på kvällen i alla fall. Om tre veckor får jag se om han fungerat som han ska.

Efter det har han fått betäcka 3 st till. Hoppat har han i alla fall, men resultatet vet jag alltså inte ännu. Det är i alla fall ett stort steg i rätt riktning, från att vara en sängliggande tjur till detta.

Denna vecka väntar jag inga brunstiga kor, så nu får Orvar gå utomhus med flocken alla dagar för att träna musklerna. Hans bakfötter är ännu inte helt bra, men jag hoppas de stärks dag för dag.


Igår vid matningen märkte jag till min förskräckelse att en av de dräktiga kvigorna betedde sig underligt. Hon gick för sig själv och höll svansen lite böjd utåt. Jag tyckte mig också märka att hennes juver blivit större. Vad är nu detta, tänkte jag. Det är ju två månader kvar till förväntad kalvning. Jag måste gå igenom alla tänkbara scenarion och fråga mig själv om det är möjligt att hon blivit betäckt i misstag och isåfall av vem? Men jag kom nog fram till att det inte var möjligt, kvigorna står ju ensamma i ett eget hus.

Ändå visade Ulla helt tydligt att en kalvning var på gång. Jag skyndade mig att ge mat åt de övriga djuren och sprang tillbaka för att stänga in Ulla i en egen box, men då jag kom tillbaka var det redan färdigt. Ulla hade fått missfall   

Kalven såg ut som en liten naken gris, annars helt normal. Inga synliga missbildningar eller något sådant. Att kor får missfall i ett så sent skede är mycket ovanligt. Vanligen märker man inte att en ko fått missfall på annat sätt än att hon börjar visa ny brunst efter en tid.

Ulla var såld till en ny gård och var snart på väg att flytta, men det blir nu ändrade planer och Ulla får gå på slaktbilen istället. Det är en hård värld kossorna lever i; producera eller dö.

Har du tankar om detta? Kommentera eller fråga gärna.


 


Detta är Ulla på bete sensommaren 2011
 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards