Alla inlägg den 9 februari 2012

Av Cindi Groop - 9 februari 2012 10:48

Varning för starka bilder!!

Livet är inte alltid en dans på rosor, som ni alla vet.

Ibland händer det mindre trevliga saker även i nötse. I lördags då jag kom till djuren möttes jag av en mindre trevlig syn. De äldsta tjurarna hade haft ett ordentligt slagsmål om rangordningen. För det mesta är det lugnt i boxarna och alla vet sin ställning, men ibland blir testosteronnivån för hög och en ranglåg tjur försöker arbeta sig uppåt. Det är hårda tag då 1000kg tjur sätter huvud mot huvud. Ibland förvånas man över hur mycket stryk de kan ta utan att det alls syns utanpå. Inredningen i stallarna måste också vara starka för att stå emot tyngden. Det värsta som kan hända är ju att inredningen går sönder och djuren skadar sig på den.

Denna gång orsakade slagsmålet dock en skada som ser ganska makaber ut. Tack och lov är det inte så farligt som det ser ut. Det som har hänt är alltså att det yttre skalet på tjurens horn slitits loss och förorsakat en stor blödning. det blöder i några timmar och sedan slutar blödningen av sig själv. Man kan inte behandla djuret på något sätt, utan det får läka sig själv. Att sätta bandage på kan se bättre ut, men det hålls inte på lång stund och så kan bandaget riva upp såret igen istället.

Det här har hänt hos oss ca. 5 gånger under de 20 år jag varit djurbonde. Den första gången det hände blev jag helt förskräckt och trodde att djuret skulle dö av blodförlusten, men veterinären lugnade mig och jag märkte ju själv hur snabbt det läkte. Säkert har han huvudvärk, men även det är ju övergående. Ja se pojkar........


   

Kontaktannons: Det här är Räfbackens Ulrik, egenhändigt avhornad. Född 2.5.2010, födelsevikt: 56kg, 200dagarsvikt: 415kg, ettårsvikt: 702kg. Avelsvärde +0. Bra exteriörbedömning. Söker egen koflock för trevligare umgänge än med mina tjurkompisar.

Av Cindi Groop - 9 februari 2012 09:54

Jag märker att det gått många dagar nu sedan mitt senaste inlägg. Jag har huvudet fullt av inlägg, men inte kunnit skriva av mig. Det här med att blogga blir lätt beroendeframkallande. Jag blir också inspirerad då jag hör från oväntat håll om personer som följer med min blogg. Igår fick jag veta att en del av mina finskspråkiga simmentalvänner följer med mina inlägg om kossorna. Jättetrevligt att de kämpar sig igenom min svenska text. Roligt att ha er här. Kommentarer på finska tas också emot med glädje.  Siis suomenkielisiä saa myös kommentoida   


Datorn har varit upptagen den senaste veckan av husse som jobbat med vår bokföring. Det är inte läge att då puffa bort honom för att få blogga. Även om jag trampat runt honom som katten runt het gröt för att få en liten stund.

Idag är han och hugger vindfall efter stormen Dagmar, så datorn är en stund tillgänglig. Jag tänkte utnyttja denna kalla dag till att skriva flera inlägg, men publicera dem under flera dagar. Så titta in en stund varje dag om du vill läsa om min vardag. Det kommer att handla om kossor, hästar, hundar och mat bl.a


Måste bara bifoga bilder på knaskatterna som hittade husses tröja i soffan. Det blir så roligt som man gör sig   


   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards