Direktlänk till inlägg 9 februari 2012

Slagsmål i Nötse 9.2.2012

Av Cindi Groop - 9 februari 2012 10:48

Varning för starka bilder!!

Livet är inte alltid en dans på rosor, som ni alla vet.

Ibland händer det mindre trevliga saker även i nötse. I lördags då jag kom till djuren möttes jag av en mindre trevlig syn. De äldsta tjurarna hade haft ett ordentligt slagsmål om rangordningen. För det mesta är det lugnt i boxarna och alla vet sin ställning, men ibland blir testosteronnivån för hög och en ranglåg tjur försöker arbeta sig uppåt. Det är hårda tag då 1000kg tjur sätter huvud mot huvud. Ibland förvånas man över hur mycket stryk de kan ta utan att det alls syns utanpå. Inredningen i stallarna måste också vara starka för att stå emot tyngden. Det värsta som kan hända är ju att inredningen går sönder och djuren skadar sig på den.

Denna gång orsakade slagsmålet dock en skada som ser ganska makaber ut. Tack och lov är det inte så farligt som det ser ut. Det som har hänt är alltså att det yttre skalet på tjurens horn slitits loss och förorsakat en stor blödning. det blöder i några timmar och sedan slutar blödningen av sig själv. Man kan inte behandla djuret på något sätt, utan det får läka sig själv. Att sätta bandage på kan se bättre ut, men det hålls inte på lång stund och så kan bandaget riva upp såret igen istället.

Det här har hänt hos oss ca. 5 gånger under de 20 år jag varit djurbonde. Den första gången det hände blev jag helt förskräckt och trodde att djuret skulle dö av blodförlusten, men veterinären lugnade mig och jag märkte ju själv hur snabbt det läkte. Säkert har han huvudvärk, men även det är ju övergående. Ja se pojkar........


   

Kontaktannons: Det här är Räfbackens Ulrik, egenhändigt avhornad. Född 2.5.2010, födelsevikt: 56kg, 200dagarsvikt: 415kg, ettårsvikt: 702kg. Avelsvärde +0. Bra exteriörbedömning. Söker egen koflock för trevligare umgänge än med mina tjurkompisar.

 
 
Ingen bild

Sari

9 februari 2012 11:35

hualigen!..men han ser ju ganska nöjd ut, iaf :)...som pojkar gör efter slagsmål :P

Cindi Groop

9 februari 2012 11:59

ja, det ser onekligen hemskt ut, men kanske det imponerar på kossorna, vad vet jag :)

 
Pia

Pia

9 februari 2012 13:56

Men yöde Ulrik! :) Kommer osökt att tänka på då Emil i lönneberga är på auktion och gubbarna börjar slåss. Efteråt står de och begrundar sina skador och funderar hur många tänder som blev utslagna! :)

http://www.tollbollen.bloggagratis.se

Cindi Groop

9 februari 2012 19:39

Finns igen gilla knapp på min blogg, men *gillar* härmed din kommentar.

 
Erika

Erika

9 februari 2012 16:37

Fantastiskt trevlig blogg! Mina djur är till stor del något mindre. Det är så svårt att rymma kor och hästar i en lägenhet, som visserligen byts till ett något större hus, men kanske inte på en särskilt lämplig plats då istället. Vilka härliga "nötter" du har! För många år sen hade jag en god vän, vars pappa hade draghundar, kor och höns. Jag älskade att vara där.
Det ser verkligen inte sådär jättefint ut efter slagsmålet men håller man på med djur får man förstås se både det ena och det andra. Då är det tur att det oftast ser bättre ut. :)

http://www.inka.bloggplatsen.se

Cindi Groop

9 februari 2012 19:38

Tack för det! Jag försöker visa verkligheten i ladugården. Visst kan man bara visa fina bilder också, men varje normalbegåvad människa inser ju att det ibland händer saker bland levande djur. Det kan nog se värre ut efter ett helgslagsmål bland killar i stan kan jag tro :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards