Alla inlägg den 15 mars 2012

Av Cindi Groop - 15 mars 2012 06:00

Orvar har nu fått flytta in från korna igen. Tyvärr har han fått jobba ända till slutet. Det innebär att jag har höstens sista beräknade kalvning 27.12 Det är en månad senare än jag hoppades på. Dessutom är jag ju inte säker på att de senast betäckta har blivit dräktiga heller. Victora blev betäckt för femte gången 2.3 och kvigan Ullan för fjärde gången 3.3 Dessutom blev gamla trotjänaren Jenny överaskande brunstig igen 10.3 Jenny var den första renrasiga simmental-kon jag köpte. Hon är 12 år och har gått som klockan alla år och dessutom gett tvillingar, som hon skött om bra, tre gånger. Om de inte blev dräktiga nu får de flytta till sommargruppen.

Orvar var nog ganska nöjd att få flytta in igen. Han sov ett halvt dygn första dagen. Han har gjort ett bra jobb. Jag är stolt över honom, med tanke på hur sjuk han varit hela hösten. I månadsskiftet mars-april väntar vi hans första avkomma. Det är så spännande.

 


Hönsen har börjat gå ut om dagarna nu igen då termometern visar plusgrader. En tupp har vi sålt, men det finns ännu en extra tupp som fortfarande är till salu eller som bytes till en brahmahöna eller någon annan vacker ras.

Jag har fått ett ägg till, som jag varsamt bar in och satte ifrån mig bredvid datorn. Då kom min söta lilla katt och puffade mitt dyrbara ägg i golvet    

Jag misstänker att hönorna nog värper varje dag, men att någon av dem, eller allihop, hackar sönder dem genast. Jag har ett boägg i deras värprede, men de värper inte där, utan äggen kan ligga var som helst på golvet. Tips mottages med tacksamhet. Hönskalk har de fri tillgång till. 

   

Det som oroar mig en aning är att jag vid ett flertal tillfällen sett havsörnen sakta cirkla över gården. Han håller till över fårhagen. Kan han månne instinktivt veta om att det snart är lammningstider? Det är majestetiska djur de där havsörnarna då man får se dem på nära håll. Men om han tar mina lamm, så blir det nog stekt havsörn till påskbordet.   

Jag tror inte han har sett mina hönor ännu. Annars är de nog ett lätt byte för honom, där de långsamt spatserar på den ännu vita gårdsplanen.


Denna vecka är annars konsulenternas vecka. Igår var Österbottens svenska lantbrukssällskaps ekonomirådgivare på besök. Vi är med i ett bokföringsprojekt, där vi antecknar våra arbetstimmar, inkomster, utgifter och inventerar vad som finns i lager. Vi jämförs sedan med andra gårdar runt om i Finland. Det är ett intressant projekt och man får sen resultat varje år med jämförelser hur man ligger till med tanke på lönsamhet, skuldsättning, arbetsbörda och euro/arbetstimme. Det är inte alltid så upplyftande att se sin timpeng, men så har jag ju världens bästa jobb i stället. Man kan ju inte få allt här i världen.


Idag kommer slakteriets nötrådgivare och en forskare från MTT (Lantbrukets forskningscentral) för att diskutera utfodring med oss. Det är alltid intressant att få höra vad de tycker om vår utfodringsstrategi och om de kommer med några användbara tips. Forskaren har jag hört några gånger på föreläsningar och hon verkar mycket kunnig på sitt område. Hoppas alltså på en givande dag.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards