Direktlänk till inlägg 28 augusti 2012

Mitt pågående trädgårdsprojekt

Av Cindi Groop - 28 augusti 2012 18:55

Jag har länge tänkt presentera mitt pågående trädgårdsprojekt som är en uteplats gjord av shifferplattor med omkringliggande perennarabatt. Vi har från förr en ute matplats under tak, men jag ville också ha ett litet ställe att sitta utomhus på. Detta projekt har jag haft länge i mina tankar, men början kom i samband med att vi gjorde ny dränering runt huset och jag då hade grävmaskinen att jämna ut grunden åt mig.

 

Jag hittade inte idag alla foton som jag tagit från då jag byggde grunden, så det måste jag komplettera med senare. Så här såg det i alla fall ut vårvintern 2010.

 

Ja  nu skulle det ju ha passat med mina bilder av grunden, men men, jag hoppas jag hittar dem så småningom.

I rabatten har jag planterat både säkra kort och några lite mera exotiska växter. Jag tänkte presentera mina växter lite efterhand som de växer till sig och förhoppningsvis blir vackra.

 

Så här såg de ut i alla fall då jag fick plattorna lagda och en del av shiffermuren byggd.

Till höger i bild växer mina vinrankor som vi måste flytta bort och sen tillbaka igen under dräneringsarbetet. Jag var så rädd att de inte skulle klara flytten, men i år verkar vi få en rekordskörd om den inte hinner frysa bort ännu.

 

I år har jag också köpt en spaljé.

 

Jag funderade länge på om jag skulle plantera klängros eller klematis åt den, men då jag googlade bilder på klematis fick jag se en jättefin bild där någon planterat flera olika klematissorter på samma spaljé och det såg väldigt fint ut. Så därför försöker jag mig nu på det samma.

 

Hittills i år har bara två sorter blommat, men jag hoppas de tar sig nästa år.

   

Fler bilder på mitt projekt kommer senare.

NU ska jag ut och sälja hästhö.

Vi höres.  

 
 
Ingen bild

A-C

30 augusti 2012 17:10

Jättefint!
Du får gärna komma med förslag vad jag ska hitta på i min trädgård! Fantastisk den där syrénen när den blommar.

Cindi Groop

31 augusti 2012 12:22

Det bästa med trädgård är ju att den aldrig blir färdig. Jag planterar de blommor som jag tycker om. Ibland trivs de inte och ibland passar de inte in i sammanhanget, då är det bara att flytta dem till annat ställe och köpa någon ny intressant växt. Det sämsta med trädgård är ju att det tar så många år innan växterna är så stora och fina som man vill att de ska va. Vill ha stora blommande växter nu! Men kanske det är en del av charmen med trädgård, man måste lära sig tålamod. Inspiration får man hela livet då man ser andra trädgårdar, och då är det ju bra om ens egen trädgård inte är färdig för då kan man ju förändra den ännu. Ett tips jag kan ge är att inte splittra ut trädgården med en buske här och en buske där, det ger bara ett råddigt intryck och så blir det svårskött. Stora grupper av sorten man planterar blir bäst, så att prakten syns på avstånd.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards