Direktlänk till inlägg 30 augusti 2012

En lång historia.........

Av Cindi Groop - 30 augusti 2012 14:16

  Den ödesdigra natten då hästarna var på rymmen så var det mera djur som blev skadade också. Atte, en korsning mellan estnisk torghäst och fullblod, hade tydligen fått en sträckning på höger framben. Vi märkte inget konstigt först, men dagen efter rymningen så var dottern på dressyrträning och då märkte vi att han gick lite orent. De efterföljande dagarna blev han bara styvare och styvare och till sist måste jag ringa efter naprapaten Pelle som kom och gav honom massage och laserbehandling. Nu har vi gett honom massage en gång om dagen och han mjuknar så småningom upp, men det blev att stryka både hopptävling och dressyrlektion denna vecka.


Också vår kära Orvar som har mått riktigt bra hela sommaren och skött sina uppgifter med bravur, blev halt samma natt.

 

Han var likadan som Atte, att det inte verkade så farligt i början, men han har gradvis blivit sämre, tills han slutligen helt slutade stöda på en bakbenet.

Vi tog in honom från betet igår och idag har han fått Ketovet från veterinären som är smärtstillande och antiinflammatoriskt. Han är faktiskt redan lite bättre, då han fått vila inomhus ett dygn.

Vi byggde in insamlingsfålla där vi stängde in honom, så lastade vi honom på bilen och körde hem honom.

Jag har inga bilder från själva lastningen eftersom jag ju måste göra något då och inte bara vara fotograf.


 

Mette-Marits sår läker tyvärr inte som önskat.

 

Hon fick därför nu Oriprim(sulfa) som jag ska blanda med fiskleverolja och lägga över såret. Förhoppningsvis måste det inte sys om.

 Håll tummarna för mina sjuklingar.


Infogar till sist en bild på några helt friska djur, ja alla är ju inte sjuka fast det råkar vara mycket just nu.

  


Och hela betet är inte så här söndertrampat, bilden är tagen runt vattenvagnet där slitaget på gräset är störst.

 

Dagens blomma är höstflox. Sortens namn har jag glömt.

Med den önskar jag er en bra fortsättning på dagen.
  

 
 
Ingen bild

A-C

30 augusti 2012 17:10

Stackarn... såg itt na hävt ut hede...
Å så håller jag tummarna för M-M också!

 
Ingen bild

ida

31 augusti 2012 17:31

kan e ha vari na rovdjur i fartin som skrämt slag påddi?

Cindi Groop

1 september 2012 11:49

troligen, men ingen har sett varken något djur eller något spår.
Jag har hört att det finns varg,björn och lo i trakterna så det är nog ganska sannolikt att något skrämt upp dem. jag får vara glad att inte alla kossorna var på rymmen också. Kanske rovdjurstängslet fungerar som det ska.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards