Alla inlägg den 19 september 2012

Av Cindi Groop - 19 september 2012 09:08

Blir mest bilder av djuren idag.

Dagens bökande skitgris:

 

Tackorna och tacklammen fick komma hem från Ledören i söndags. Jag trodde jag tog flera kort, men tydligen hade jag inte tryckt in knappen tillräckligt, mähä mig.

 

Vi har ju bara en vanlig motorbåt att köra dem i, så det är ganska bökigt och tungt. Det går ju då man inte har så många får. Som mest har vi haft 45 får på ön, och då var det nog jobbigt innan de alla var hemma på fastlandet igen. Högt på önskelistan står en transportflotte av något slag, men den ligger inte i de närmaste projektplanerna tyvärr.


Här är de hemma på backen igen:

 

Jag håller på och röjer under gräs under stängslet till en större hage åt dem, men det regnar ju konstant nu, så det blev lite uppskjutet. I den här hagen har de gräs några dagar, men stängseltråden runt om är för kor, så då maten är slut går fåren ut. Jag har alltså press på mig att gå ut och röja.


Katten är förstås med, som alltid:

 


Höstens första kalvar har börjat komma. Den första kom igår. Pappan heter Steinadler. Jag har tidigare flera fina kalvar efter samma tjur.

 

Här ligger mor och son:

 

Här syns ju tydligt vilka stora färgnyanser det finns inom simmentalrasen. Mamman är väldigt ljus, men ändå är kalven mörkbrun.


Inatt kom kalv nummer två. Han var beräknad till 23.9, så jag hade inte stängt in modern, men det gick ju bra i alla fall. Pappa är en ny bekantskap för mig, han heter Gormo. Bra början med okomplicerad kalvning i alla fall. Ikväll ska de vägas och öronmärkas.

Kalven är så ny här, så mamman är väldigt orolig över min kamera:

 


Det var dagens hälsning från Räfbacken   


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards