Direktlänk till inlägg 8 oktober 2012

Hur gick det för Vickan?

Av Cindi Groop - 8 oktober 2012 18:38

Ja, förlåt att jag lät historien om Vickan hänga i luften, men det kom något emellan som det brukar heta. Hela familjen har nämligen insjuknat. Dottern har hostat i över en månads tid med ilande smärta i revbenen som följd och dessutom fick hon spysjuka i helgen. Resten av familjen har gjort bekantskap med en sjukdom som heter höstblåsor. Det börjar med hög feber några dagar och sjuk hals och övergår sedan i brännande blåsor överallt på kroppen. Inget kul alls kan jag intyga. Allt vi gjort de senaste dagarna är sova, dricka Finrexin, ut och sköta djuren, in, ta Burana, sova en stund, upp och ta Finrexin och ut till djuren igen. Tyvärr har de brännande blåsorna gjort det svårt att sova också. Men det är ju en sjukdom som så småningom går över, så det är bara att uthärda. Vi får ju vara tacksamma för att det kom nu och inte förra veckan då vi hade bråttom med att få det sista tröskat.


Nåja tillbaka till Vickan. Senare, samma kväll som jag skrev sist, satte värkarna igång:

 

Man ser att hon är lite orolig, öronen hänger ner och hon ligger på sidan. Juvret är sprängfyllt.



  Oj, vad skönt då kalvningen äntligen satte igång. Ja, kanske inte så skönt för henne, men för mig att väntan äntligen var över.


Eftersom vi var på plats och kvigan var flera dagar över tiden, gick vi och hjälpte till att dra så fort framfötterna syntes. Hjälpen kanske inte skulle ha behövts, men jag vill gärna hjälpa så fort som möjligt då det handlar om en kviga.


 

Här fick vi ut en stor tjurkalv. Han vägde 52kg, som ju är onödigt stort för en förstföderska, men det vill bli så då de går över tiden.


 

Hej på dig Räfbackens Zolvert! Far: Olvert av Esered.


 

Den unga modern med sin förstfödde. Först var hon nog lite fundersam över vad tusan som låg i halmen, men rätt snart började hon torka honom torr.

 

Vickan och Zolvert har nu fått gå ut tillsammans med de andra kossorna och senaste natt kom ytterligare en kalv. Den här gången blev det en kokalv efter Nisse av Gyllebo. Ser bra ut.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards