Alla inlägg den 10 december 2012

Av Cindi Groop - 10 december 2012 11:23

Jahapp, då har dagarna rusat iväg som vanligt, och min stackars blogg har sovit sin skönhetssömn. Idag har jag kontorsdag och då passar jag på att blogga! Jag borde ju alltså se till att fårregistret är i skick, men då det är så himla trååååkigt.

Husse är på en resan norrut i landet med ett projekt som heter InnoNauta som vi varit med i i år. Till projektet har hört diverse kurser och föreläsningar inom nötproduktion och vallodling. Nu är det alltså avslutning med en resa med besök på flera gårdar med olika inriktningar och middag med provsmakning av biffkött ikväll samt övernattning på en herrgård och flera besök imorgon. Tyvärr kunde vi ju inte åka båda, eftersom djuren ska skötas varje dag och jag ju faktiskt for bort på Stockholm International Horseshow förra helgen. För mer info om den resan kan ni gå in på dotterns blogg www.blackandwhite.bloggplatsen.se.


Jag väntar på sista kon som ska kalva. Hon hade beräknad tid till 4.12, så nu är hon flera dagar över tiden :(

Många nätter redan har vi vakat över denna ko. Samtidigt har semineringarna börjat. Jag tror att vi har 7st seminerade redan, bara ca 15st till.

Vi köpte en ny fångstgrind som vi tänkte använda då vi seminerar kvigorna, men då jag inte ser att de är brunstiga!!!!

Jag står och tittar på dem och de står bara och tittar tillbaka, knaskvigor.


Den lilla kalven med böjda framben tar sig bra. Benen är nästan helt raka nu. Men kossan kom aldrig igång ordentligt med mjölkningen. Jag har då aldrig varit med om något liknande. Jag började med att ge kalven två liter mjölk morgon och kväll, men nu ger jag 2,5l tre gånger per dag och lika hungrig är han varje gång. Det konstiga är att efter att han druckit ur ämbaret så går han och diar sin mamma, och länge håller han på samtidigt som hon står lungt och idisslar!? Någon mjölk måste ju komma eftersom han fortsätter dia och hon lockar på honom då hon vill att han ska komma och dricka, men varför är han hungrig då?

Ja, en sak som är ganska genant i samanhanget, jag borde ju inte berätta hur dum jag är, men efter att jag arbetat med den lilla kalven i 2 veckor!, som jag döpt till Zenla och anmält som kviga i nötkreatursregistret, så upptäcker jag att det inte är en kokalv utan en tjur! Hur kan jag ha missat det? Nåja, ingen fara. Jag ringde till registret och bad dem ändra kön i registret från ko till tjur samt namnet från Zenla till Zeus, men tyvärr har han ju en kvigas öron nummer nu. Vi har alltså olika nummerserier för tjurar och kvigor. Alla kvigor har en nummer på 300 och alla tjurar har på 2000. Därmed är det lättare att hålla skillnad på dem. Det här ställer ju till det då jag sitter i kontoret och planerar vägning, sortering och slakt t.ex.,eftersom jag då brukar utgå från deras öronnummer. En till sak att hålla i huvudet bara.


Pappersarbete, suck. Jag måste också renskriva mina betesdagböcker. Ja, kan ni förstå, vi måste föra dagbok över allt som händer på våra beten. När har vi satt ut hur många djur, hur ofta har vi röjt gräs under stängsel eller gjort reparationsarbeten, hur är betestrycket, när har hurudana djur tagits hem från betet? Det räcker alltså inte med att vi gjort dessa arbeten i praktiken, nej, enligt byråkraterna har vi inte gjort någonting om det inte har dokumenterats. Och det kan jag ju hålla med om att byråkraterna inte vet vad vi gjort om vi inte skriver ner det, men jag tycker ju att det kanske skulle räcka med att vi undertecknar ett papper där vi intygar att vi skött om betesmarken och djuren enligt förordningarna. Det går ju åt en massa byråkrater till att läsa dessa dagböcker också. Ett sånt trams. Men om jag inte skriver, så dras stöden in, då spelar det ingen roll om det praktiska arbetet är gjort eller inte. Omvänt kan man ju säga att man kan lämna det praktiska arbetet ogjort, alltså ha djuren inomhus året runt, bara man antecknat i betesdagboken att man har haft dem på bete, för dagboken är ju intyget på att det hänt;)


Ja, jag klarar nog av det, det är bara min sura inställning som gör jobbet så tråkigt. Så dags att ta en pepparkaka (EN TILL?), bita ihop och skriv ner skiten på papper.

Ja inga bilder idag, kameran är på resa :)


Fast förstås en gammal bild eller två över höstens blöta åkrar kan jag ju sätta in.

    

 


Nej, nu måste jag skärpa mig och börja jobba. Kul att du tittade in   



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards