Alla inlägg den 4 januari 2013

Av Cindi Groop - 4 januari 2013 09:41

En liten sammanfattning av året:


Vi har plats för 40 dikor + kalvar och ungdjur, men p.g.a att jag sålde 5 dräktiga kossor i år så har vi bara haft 35 kalvande 2012. Av dessa föddes 11 tjurkalvar och 24 kokalvar. En tjurkalv dog vid födseln, i övrigt är alla vid liv.

Vi har en nollvision här på gården, d.v.s att inga kalvar får dö vid födseln. Jag sätter mycket tid på att övervaka brunster, så att jag kan beräkna förväntad kalvningsdatum och så sätter jag mycket tid på att övervaka kalvningar. I de alllra flesta fall så behövs ingen assistans vid kalvningen, men jag försöker i alla fall se till att det inte sker onödiga missöden som jag kunde ha åtgärdat.

Med facit i hand så inser jag ju att jag väntade för länge på att kvigan Hirscht skulle börja kalva. Hon var seminerad och jag visste förväntat kalvningsdatum, ändå gjorde jag inget fast hon gick mer än en vecka över tiden. Det var dumt, och ska inte upprepas. Tyvärr blev Hirscht inte heller dräktig senaste sommar, men hon är nu seminerad med Gormo. Jag håller tummarna för att det ska lyckas bättre nästa gång.


I övrigt så var 15 kalvar efter seminfäder, 18 efter Orvar av Frönshult och 2 efter egen ungtjur.


Alla Orvars kalvar föddes utan problem, och det har varit pigga, fina kalvar som vuxit väldigt bra. Dessutom är samtliga hornlösa. Det betyder alltså att Orvar är homozygot hornlös och endast nedärver hornlösa kalvar.

Jag är SÅ nöjd med min "lilla" Orvar   


Han har nog varit värd besväret, med både importen och sjukdomar. Nu är han frisk och på gång igen.

Jag skrev ju i ett tidigare inlägg att jag kommer att släppa ut honom efter nyår för att betäcka de kossor som inte blivit dräktiga genom semin, men jag släppte ut honom redan några dagar innan jul , eftersom jag var upptagen med mycket annat än att parera seminören.

De kor som i alla fall blivit seminerade har inte visat ny brunst, vilket innebär att semineringarna lyckats bra.


Vi lyckade till sist få två tjurkalvar efter Orvar.

 

Det här är Räfbackens Zero. Han föddes på luciadagen, årets sista kalvning. Nästa kalvning beräknas till början av april.


Nu får jag gäster, måste fortsätta en annan gång.








Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards