Alla inlägg den 20 januari 2013

Av Cindi Groop - 20 januari 2013 19:47

Idag är det min födelsedag  


 

Därför tänkte jag dela med mig av några av mina favoritrecept som jag bjöd mina gäster på idag.


Först och främst tårtan. Jag firar alla år med samma tårta. Förr var det alltid min mamma som bakade den, men efter fyllda 30, så fick jag receptet och numera gör jag den själv.


Favorittårta


Botten:

4 ägg

2dl socker

1dl vetemjöl

50g potatismjöl

1/2tsk bakpulver


Fyllning: äppelmos


Garnering:

2dl mjölk

1msk maizena

4msk florsocker

1 äggula

200g smör

3msk kakao

1 tsk vaniljsocker


Vispa äggen till sockerkakan så de blir porösa. Tillsätt socker och vispa till allt blir en ljus porös massa. Blanda mjölsorterna med bakpulvret och blanda ner det i smeten. Fyll smeten i en smord och bröad form. Grädda i 200 grader ca. 15 minuter. Stjälp upp kakan och låt den svalna. dela den på mitten och fukta bottnarna med mjölk. Fyll kakan med äppelmos och lägg försiktigt ihop den igen.

Smörkräm:

Blanda mjölk, maizena och socker och låt det sjuda upp under omrörning. Låt det sedan kallna och blanda i äggulan. Rör smöret poröst med elvisp och blanda den med den kokta smeten. Dela den i två delar. Smaksätt den ena med siktad kakao och den andra med vaniljsocker.

Garnera kakan enligt egen fantasi.

 

Idag gjorde jag en lite större tårta och tog då ingredienserna multiplicerat med 1,5.


En ny favorit har jag fått från Kristers moster.


Gerdas systerkakor


500g smör

250g socker

250g potatismjöl

ca 7dl vetemjöl eller 500g


Strösocker efter gräddningen.


Arbeta ihop alla ingredienserna till en smidig deg som får vila helst till följande dag. Kavla ut till en några mm tjock deg på ett mjölat bakbord. Ta ut runda kakor med ett litet glas, eller litet hjärtformat pepparkaksmått. Grädda i 200 grader tills de blir ljusgula ca. 5 minuter. Sockra genast de tas ur ugnen.

 

Smörkräm:

200g smör

200g florsocker (3,2dl)

2 äggulor

3-4tsk vaniljsocker

2msk kakao


Bred ett tunt lager på en kaka och sätt på en till.

 

Denna gång gjorde jag dubbelt recept, men det blev väl mycket. Det var ganska tröttsamt innan allt var klart, men nu har vi ju småbröd resten av våren.

 


Mitt sista recept idag är en äppelkaka.


Äppelkaka i långpanna


200g smält smör

4 ägg

4dl socker

2,5tsk bakpulver

5dl vetemjöl

2dl gräddmjölk


Topping:

4 stora rivna äpplen

100g smält smör

2dl havregryn

2dl socker

1,5 msk kanel 


Smält smöret. Vispa ihop äggen och sockret. Blanda ihop vetemjöl och bakpulver. Blanda ner mjölet i äggsmeten. Till sist mjölken och det smälta smöret. Sätt bakplåtspapper i en ungsplåt. Häll i smeten.

Riv äpplena och blanda i de övriga ingredienserna. Strö över smeten.

Grädda i 175 grader i 40-45min tills kakan är torr.

 


Dagen avslutade med god middag på restaurang Crazy Cat i Kristinesstad.

På vägen dit fick vi tvärnita för en älg som stod bredvid vägen i skogen mellan Norrnäs och Nämpnäs. Linn körde oss hem, och tror ni inte älgen stod på samma ställe 2 timmar senare! Vad är sannolikheten för det ? Och inte nog med det, 500 m längre fram springer 2 vitsvanshjortar över vägen.

Det känns nog som om vi bor riktigt ute i vildmarken.


En trevlig och spännande födelsedag har jag haft. Nu kvarstår bara att gå ut med mjölk åt min kalv, ta in två hästar och gå på hundpromenad.

Vi hörs igen, hoppas jag.



Mat

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards