Alla inlägg den 21 januari 2013

Av Cindi Groop - 21 januari 2013 11:58

Kalla dagar som dennna så föredrar jag att tillbringa så stor del av arbetsdagen som möjligt med kontorsjobb. Visst djuren måste skötas varje dag, men man behöver ju inte sätta in arbetstopparna i värsta kölden.

 

Så här ser jag ut efter några timmars jobb utomhus i kallt väder. Så ni har kanske förståelse för att jag inte är så värst förtjust i vintern.


Istället funderar jag idag över vilka semintjurar jag vill beställa.

Då man använder semin så får man ju välja tjurar från i princip hela världen, men det blir dyrt att importera på egen hand. Därför försöker vi simmentaluppfödare komma överens tillsammans vilka tjurar det lönar sig att importera.

Vi fick nyligen en lista på möjliga tjurar :

http://www.bar5.com/pdf/Circle3_Genetic_2013.pdf


Härifrån föll jag speciellt för tjurarna Bar5P SA Evolution-Poena 418S och JNR Gravity 813U.


Det jag söker efter är pollade tjurar, alltså medfött hornlösa. De ska ha lågt värde för födelsevikt, men höga värden för 200 dagars vikt och ettårsvikt. De här tjurarna har en helt ny släkt som inte finns i Finland från förr och borde därmed vara användbara för de flesta.


Jag skickade in mitt önskemål till den som är ansvarig för seminimporten på Faba, så nu är det bara att vänta och se om någon annan vill ha samma tjurar som mig.


Här är en bild på en av mina lovande unga kvigor. Hon heter Räfbackens Xylvia och hon är efter semintjuren Tiset Vagn.

 

Bilden är tagen i april ifjol då hon var 6 månader gammal. Nu är hon nyligen seminerad med Gormo.

Förstår ni hur spännande detta är att få vänta på nya kalvar med ny stamtavla?

Xylvia är en lyckad satsning och jag hoppas förstås att hennes avkomma är ännu bättre.

Det är en lång väntan från det att man beställer semindoser till att man lyckas med semineringen, får en levande kalv som växer bra, som i sin tur växer upp och får en avkomma, och först då den unga kons kalv får sin korrigerade 200-dagarsvikt så får kon sitt avelsvärde.


Detta är ingen sport för de som vill ha snabba reultat.

Alltså Xylvias mamma Victoria seminerades i januari 2011, Xylvia föddes i oktober 2011. Xylvia seminerades i december 2012 och får förhoppningsvis sin första kalv i september 2013. Då kalven vägs i mars 2014 får Xylvia sitt avelsvärde. Tre års väntan innan man vet om Tiset Vagn var så bra som man hoppades.


Så de tjurar som jag funderar på nu, ger resultat tidigast 2015, enligt sönernas ettårsvikter och 2016 enligt döttrarnas kalvningar.

Det gäller alltså att välja rätt tjur, eftersom det ger avtryck många år framåt i vår besättning.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards