Alla inlägg den 30 januari 2013

Av Cindi Groop - 30 januari 2013 15:16

Tänkte försöka länka inslaget i tv.

http://arenan.yle.fi/tv/1780095


Jag har bara hört bra kommentarer om programmet och själv tyckte jag väl att det var helt sakligt.

Lite synd tycker jag kanske det är att man försöker visa hur all köttproduktion i landet går till med bara ett program.

Jag hoppas att alla förstår att programmet bara skrapade på ytan. Jag menar, vad lärde man sig i programmet om  t.ex nötköttsproduktion? Att kvigor dör om man skjuter dem i huvudet?

Vi fick t.ex inte alls se hur storskalig nötköttsproduktion med mjölkrastjurar går till. Det är stor skillnad mellan olika sorter av nötkött.

Man kunde bra göra ett helt program av varje köttslag tycker jag, och lammköttsproduktionen, som är en växande produktion i landet, berördes inte alls.


Jag kan här igen jämföra med Yle2 som visar 19st avsnitt från hästinstitutet i Ypäjä, men alltså bara 1 program som ska visa hur broiler, svin och nötköttsproduktionen går till. Här kan man ju undra hur Yle prioriterar.

Den dystra musiken störde mig lite också, om jag ska vara petig.


Frågan som jag ställer mig lite är: Vad är syftet med filmen?


Det kan ju inte vara att visa bondens vardag, eftersom vi bara fick se några snuttar från varje ställe.

Var syftet att visa åt folk att man måste slakta djur för att få kött?


Jag kan ju bara berätta hur jag ser på filmen ur min synvinkel, men det skulle vara roligt att höra hur en stadsbo reagerar.


Min vardag som bonde handlar ju till mycket liten del om slakt. Min vardag handlar bara om att sköta om djuren.

2-3 gånger per år kommer slaktbilen för att hämta våra slaktdjur, i övrigt går jag ju inte omkring och tänker på mina djur som kött.


Djurens liv handlar ju inte heller om slakt. Djuren lever i nuet och kan inte gå och vara ängsliga inför slakten.


Ja nu kan jag ju bara hoppas att filmen tas emot på ett positivt sätt och att inte alla bönder väljer att investera sina pengar i lägenheter i stan istället. Vad ska vi äta då?

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards