Alla inlägg den 7 februari 2013

Av Cindi Groop - 7 februari 2013 11:53

Hemkommen efter två dagar på dikoseminarium i Ikalis.

Dikodagarna består av föreläsningar, möten, avelsbesättningarnas prisutdelning och mängder av god mat.


På tisdagen bestod föreläsningarna av ämnen som "Hur leder man en dikogård", "Indexberäkningarna i teori och praktik", "Ändringar i dikornas stöd för välmående", "Rasens betydelse i slutuppfödning" och diskussion. (fritt översatt från finska)

Klockan 16.00 var det tid för rasföreningarnas möten och så avslutades dagen med prisutdelning och tre rätters middag.


Följande dag berörde ämnen som "Modern teknik i dikokontrollen" , "Nordiskt samarbete inom biffdjursaveln" och så tre förelsäsare som pratade om sjukdomar, schmallenbergvirus och behandling av sjukdomar. Dagen avslutades med lunch från stående bord.


I år bestod föreläsningarna av endast finländska föreläsare. Det var kanske en orsak varför dikodagarna i år hade mindre besökare än tidigare år. Det är säkert svårt att hitta intressanta ämnen från år till år.

Förutom föreläsningarna så finns det olika utställare i salen, t.ex alla olika rasföreningar hade information om sin ras och så fanns där representanter från olika slakterier.


Vi hade i år fått rum i badhotellet där själva dikodagarna genomförs, så det blev inte så långa avstånd att springa i år som vi fått uppleva många tidigare år. Dessvärre så hade detta hotell så skarpa sängar, så jag sov inte många timmar. Det kändes som att ligga på en träbrits. Oj vad skönt det var att komma hem i går och få krypa ner i egen säng. Jag älskar min säng!


Simmentalföreningens årsmöte hade riktigt många deltagare detta år, stolarna i vårt mötesrum räckte inte till. Ja, med många menar jag ca. 20 personer. Många är det i alla fall eftersom simmental är en relativt liten ras i Finland.

Jag blev faktiskt invald i styrelsen i år. Detta är alltså en helfinsk förening, alla möten och information är finskspråkig. Tydligen förstår de vad jag säger i alla fall eftersom de ville ha med mig :)

Nu är det alltså upp till mig att se till att det finns tillgänglig information på svenska, på hemsidan och eventuella publikationer. Till mitt jobb blir också att hålla kontakten till andra simmentalföreningar i Norden. Kul!


Prisutdelning var det ju också och vi fick både pris, blommor och diplom. Simmentalföreningen hade reserverat ett eget bord till alla simmentaluppfödare, så det blev att tala finska hela kvällen, vi var de enda svenskspråkiga simmentaluppfödarna  där. Men övning ger ju färdighet. Men nog är det svårt det där språket. Och så många ord det finns!


 



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards