Alla inlägg den 12 februari 2013

Av Cindi Groop - 12 februari 2013 13:47

Wikipedia: Fettisdagen,  i Finland fastlagstisdagen, är i kristen tradition tisdagen efter fastlagssöndagen, 47 dagar före påsk. Dagen är därmed rörlig, och kan infalla som tidigast 3 februari och senast 9 mars. Fettisdagen är den tredje av de tre dagarna i fastlagen, dagarna före fastan, där den första är fastlagssöndagen och den andra är blå måndagen.

Namnet fettisdag är bildat av "fet" och "tisdag", där fet syftar på all god mat som brukade ätas på fettisdagen. Ordet är belagt sedan 1594.[1]



Ja, jag måste ju dela med mig av receptet på fastlagsbullor, dagen till ära


Fastlagsbullor i långpanna

ca 16 bitar


25g jäst

3dl ljummen mjölk

1krm salt

1dl socker

2tsk mald kardemumma

80g smör, rumsvarmt

8-9dl vetemjöl


Fyllning:

ca 400g mandelmassa, riven

3/4dl hackad sötmandel

1-2dl mjölk

1/2  liten citron, rivet skal


5dl grädde + socker enligt smak


1 ägg till pensling

florsocker till garnering


1. Smula jästen i en bunke och lös upp den med mjölken. Tillsätt salt,socker,kardemumma, smöret skuret i bitar och mjöl, litet i taget. Knåda ihop till en smidig deg.


2. Låt degen jäsa under bakduk i ca. 40 min.


3. Forma degen till en rektangel och kavla ut den ca 2cm tjock, på en vanlig bakplåt med bakplåtspapper. Låt degen jäsa under bakduk i 40 min. Sätt ungnen på 225 grader.


4. Pensla degen med ägg och grädda brödet i nedre delen av ugnen i 15-20min.


5. Låt brödet kallna under bakduk.


6. Blanda mandelmassa, mandel, mjölk och citronskal till en bredbar massa.


7. Dela kakan med en vass kniv. bred fyllningen på bottnen och täck den med vispad grädde. Lägg på locket försiktigt. Pudra över florsocker och skär i fyrkantiga bitar med en riktigt vass kniv.


   

Har jag berättat att jag bantar?!



Av Cindi Groop - 12 februari 2013 12:03

Passar på att skriva ett litet inlägg medan jag väntar på att ugnen ska bli varm.

Jag kunde inte hålla mig då jag såg det senaste numret av Hembakat. Jag har en förkärlek till kakor som man baka i långpanna, dels för att det är rätt enkelt och dels för att man får mycket kaka med liten insats.

Därför blev jag överförtjust då jag hittade ett recept på fastlagsbullar i långpanna!

Jag brukar aldrig få bullarna att bli sådär runda och fina som riktiga bagerier får, men i långpanna så spelar det ingen roll. Jag får återkomma med receptet och bild om det blir lyckat.


Igår var jag på styrelsemöte med Västra Närpes lokalavdelning för Österbottens svenska producenter. Vi planerade årsmötet som ordnas i Rangsby den 12.3 Då kommer jag att vara bortrest, men vi får hoppas att många producenter kommer på möte och framför sina önskemål om eventuella aktiviteter. Det är alltid roligt att få träffa andra bönder och få diskutera olika aktuella frågor, även om vi alla har olika inriktningar på våra gårdar. Information om producentrörelsen kan du hitta på http://osp.agrolink.net/sv/


Igår på dagen var husse och jag till centrum på diverse uppdrag. Försäkringspappren skulle undertecknas, så då passade vi på med diverse andra ärenden då vi ändå var tvättade :)

Vi köpte varsitt sko-par och varsin jacka på outlet. Alltid lika roligt att göra fynd. Vi passade även på att gå på lunch på Bistro, en rätt ny restaurang, med jättegod mat och alltid nybakat bröd. Ibland kan man unna sig lite fest i vardagen, annars äter vi mest rester till lunch, eller någon smörgås. Efter lunchen kom vi på att bokaffären hade nyöppning med kaffe och tårta, och eftersom jag ändå var på jakt efter en bok så måste vi ju gå dit också.(Hittade den också, men det är en födelsedagspresent, så ssshhhhh   )


 Men efter lunchen var vi så proppmätta att vi måste göra några små ärenden till innan vi orkade med tårta. Men gott var det. Tack vare lunchen så behövde vi inte göra någon mat på kvällen, vi var helt enkelt för mätta. Barnen fick värma rester denna dag.


Måste förresten visa en present jag fick av goda vänner i helgen. Det är en disktrasa, men jag tror jag ska rama in den. Mitt i prick!

 

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards