Alla inlägg den 18 februari 2013

Av Cindi Groop - 18 februari 2013 09:22

Vinterns betäckningsperiod för höstkalvande kor är nu över. Det betyder alltså att Orvar har fått flytta in i sin lilla enrummare igen.

Resultatet av denna period är 13 seminerade och 14 betäckta av Orvar. Det blir ju totalt 27 höstkalvande. Eftersom vi har plats för endast 20 kor/ kalvningsomgång så betyder det att några måste gå till slakt. Det blir ju då av dem som Orvar betäckt. De som seminerats har ju direkt förtur. Jag tror inte att vi skickar 7 till slakt, men några i alla fall. Jag kommer att i första hand se på hornstatus och mjölkegenskaper då jag väljer vilka som skall utmönstras. Men först och främst så blir det nu att hålla koll på om någon av dem visar ny brunst och alltså inte har blivit dräktiga.

Första beräknade kalvning i höst blir 15 september och sista blir 18 november, alltså inom ca. 2 månader ska alla vara födda.

Men först kommer förstås vårens kalvningar, som beräknas börja 6 april. Vi har lite senare kalvningar i vår p.g.a att vi tänker åka på semester i mars, mera om det senare.

Nya semintjurar som vi använt denna gång är Elit av Hällinge, Vingegaard Filius ET och General av Boogård. Elit och General är tjurar som finns i semintjänst egen seminbytta, och som alltså kan användas av vilka besättningar som helst. Vi använde dem p.g.a att vi haft fler kor som visat brunst än vad jag varit medveten om på morgonen då seminören ska beställas. Seminören tar bara med just den tjurdosen som jag betällt av egna doser, så om det då finns flera som ska semineras så måste jag använda det som finns i den allmänna byttan. 

Nu finns det en tjänst som man kan utnyttja som innebär att man har en egen kvävebytta på gården, med egna doser i. Men eftersom vi endast seminerar under juni och december, så tycker vi att det är onödigt att ha en egen bytta som behöver fyllas på med kväve en gång per månad. De oanvända doserna behöver ju hållas frysta även under tiden som vi inte seminerar.

Därför får vi nöja oss med det att det blir tjurdoser som vi inte planerat att använda.

Nog är det ju bra tjurar som används av Faba också, men t.ex Elit har Richwood Bruno i stamtavlan och jag har ganska många Richwood Bruno ättlingar, så jag skulle helst inte använda mer av den. Men vi får hoppas på fina kalvar i alla fall.

Lungt är det på avelstjursfronten. Jag har annonserat några gånger redan, men intresset har varit svalt. Vi har alltså Finlands bästa avelstjur till salu och ingen vill ha honom!

Nåja, många väntar med att fundera på avelstjurar tills det att den skall släppas ut med korna i sommar, så vi får hoppas att köparna vaknar till så småningom.


Det är annars den lugnaste tiden på gården just nu, inget åkerarbete, inga semineringar eller kalvningar. Det är nu vi måste hinna med allt det som skjuts på framtiden då det är som mest bråttom. Reparationer och service och dylikt. Dessutom hoppas jag hinna städa huset ordentligt en gång, men det är ju inget roligt. Och ja! Frysarna borde avfrostas, men usch, jag går hellre ut och borstar kossorna.


Jag har ingen aktuell bild idag, men jag bifogar en bild från höstens vallningsträningar. Det här är en grupp unga vallhundar som är på kurs i Taklax. Visst är de bruna fina? En sån ska jag ha någon dag!

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards