Direktlänk till inlägg 31 augusti 2013

Flytta kvigor

Av Cindi Groop - 31 augusti 2013 11:42

Ja, vi glömmer misstävlingarna och dyker tillbaka i koskiten.


Mina naturbeteskvigor ska det nu handla om.


Jag berättade ju om hur vi förde dem med lastbilen på naturbete och att vi nu försöker få hem dem igen.


Jag insåg ju ganska snabbt att det inte kommer att fungera att bygga en fålla av grindar och fösa på dem på lastbilen tillbaka eftersom de är så skygga för oss.

Plan B innebär att vi för dem tillbaka via bron över ån, upp genom åkern, genom hästhagen och hem igen.

Jag har således börjat mata dem med spannmål på bron varje kväll, för att få dem tamare och för att locka dem över ån. Det började ganska bra. Två kvigor kom över efter bara någon kvälls matning. På naturbetet finns nästan inget bete kvar och på andra sidan ån finns grönt och gott bete. Enkelt val för kviga tycker man ju, men då bron är så skrämmande för vissa.

För varje kväll har nu mer och mer kvigor vågat komma med över ån, och efter ca 2 veckors matning så är för tillfället 11 av 12 kvigor på rätt sida av ån. 1 kviga är alltså kvar ensam, och det är inte bra. En ensam kviga kan i princip springa vart som helst eftersom hon blir otrygg av att vara ensam. Så nu hoppas, hoppas jag att hon ska ta sitt förnuft till fånga och komma över idag.


 


Ja tackorna har vi tagit hem från skärgårdsbetet och de finns i samma hage. Tanken är att tackorna ska få gå på naturbetet och putsa bort lite björksly som inte kvigorna ätit. Det gröna saftiga betet de går på nu är egentligen för kraftigt foder för tackorna.

 


Vill samtidigt presentera årets ungtackor som jag kommer att spara till avelsdjur.

 

Salt

 

Peppar

och

 

vår vackra Mocca.


 

Hej, hallå var är jag?


Bifogar även en film från mina lockningsförsök för två kvällar sen då ännu nästan hälften av kvigorna var kvar på fel sida.




Jag återkommer med rapport om vi får hem dem i höst.
 

Trevlig villaavslutning alla. Tack och lov i år med raketförbud pga brandrisk i skog och mark. Nu behöver förhoppningsvis inga djur bli skrämda.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards