Direktlänk till inlägg 20 oktober 2013

Bullor

Av Cindi Groop - 20 oktober 2013 18:11

Tänk sitter någon där hemma med jästen i högsta hugg och undrar; när ska hon sätta upp receptet på de goda bullarna?


Nåja väntan är över. Här kommer det:



Saftiga äppelsnurror med choklad


Deg:

5dl vatten

50g jäst

200g rumstempererat smör

2dl socker

2tsk salt

1msk kardemumma

ca 16dl vetemjöl


Fyllning:

2 burkar vaniljkvarg

8 rivna äpplen

150-200g mörk choklad

socker och kanel


Ägg och pärlsocker


Värm vattnet fingervarmt, smula i jästen och rör ut.

Häll i en del av mjölet. Mät sedan upp de övriga ingredienserna till degen och lägg i bunken. Knåda till en elastisk deg och tillsätt resten av mjölet tills degen får en bra konsistens och inte klibbar.

Låt jäsa under bakduk i 30 min.


Förbered fyllningen straxt före degen jäst färdigt.

Hacka chokladen, skala och riv äpplena.


Dela degen i två delar och placera den på ett mjölat bakbord och kavla ut degen till en rektangel. Bred ut vaniljkvargen jämnt över degen, men lämna 3cm från ena långkanten utan kvarg för att undvika kladd. Strö på de hälften av de rivna äpplena och pudra med kanel och socker. Strö till sist över den hackade chokladen.

Rulla ihop degen som en rulltårta och skär i ca 1,5cm breda bitar. Lägg bullarna i pappersformar och låt jäsa under duk i 40 minuter.

Gör likadant med den andra degen.

Värm ugnen till 200-225 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.


Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 12 minuter tills de är gyllenbruna. Låt svalna och avnjut med ett glas mjölk.




Originalrecept av A. Sundfors i Vasabladet 3.10.13 Jag har bara fördubblat receptet och ökat lite på chokladmängden.

Mat
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards