Alla inlägg den 5 november 2013

Av Cindi Groop - 5 november 2013 20:05

Nu sa jag ju redan att det blir en längre paus i skrivandet, men idag har jag haft en så bra dag så jag måste bara skriva några rader.


Tarja kalvade nämligen idag, och hon fick tvillingar! Fjärde paret tvillingar i höst, och de första efter Orvar. Alla tvillingparen har olika pappor och inte heller mammorna är släkt med varandra. Vad är det som är på gång? Skulle vara roligt att veta om någon annan gård har upplevt samma i höst.

Kalvarna verkar riktigt pigga, men jag är inte riktigt säker på om de druckit något än. Men nu får de klara sig till imorgon bitti i vilket fall som helst. Eftersom de är så pigga så tror jag nog att de hittar spenarna själva, jag bara stör i onödan om jag försöker hjälpa till för tidigt.

Om bara Wilhelmina hinner kalva nu också innan jag far så skulle allt kännas mycket bättre.


Vi vägde också 11 ungdjur idag.

Räfbackens Andy fick en 200 dagarsvikt på 439kg. Tror att det är rekord hos oss, måste kolla igenom gamla papper, men en mycket bra vikt i vilket fall som helst. Andy är son till Xerxes som vi vann pris med förra året. Hans egen 200-dagarsvikt var 426kg, så sonen är bättre :)

 Så avelsvärde är inte bara en siffra på papper, det betyder också bättre tillväxter i praktiken. Vi vägde också en kviga efter samma tjur och hon vägde 395kg, bäst av alla vi vägde.

Som motvikt så vägde vi även 1 årsvikten på Zeus som jag skrev om ifjol då hans mamma hade för lite mjölk och vi måste ge tilläggsmjölk. Han har inte ännu heller börjat växa ordentligt och landade på 531kg i 365-dagarsvikt. Hans pappa är semintjuren Lancelot av Bäckaby. Vet inte varför han inte växer.

Medelvikten i Finland senaste år för 200 dagar tjurar var 330kg och för kvigor 293kg.

365 dagars vikten var tjurar 562kg och kvigor 438kg.


Ok, jag medger att jag är en konörd, men det är alltid så intressant då man får nya vikter.


Nu har jag även burit fram kappsäckarna, så kanske jag hinner packa imorgon. Eller jag måste ju hinna då, för vi far ju på torsdag, ooops. Nåja bara det viktigaste är med så ordnar sig resten. Kom ihåg de tre P,na: Passet, Pengarna och Piljetten    


 

Så här rund var Tarja redan för två månader sedan.  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards