Direktlänk till inlägg 26 januari 2014

Hänt i veckan

Av Cindi Groop - 26 januari 2014 12:20

Nu har jag inte riktigt hunnit uppdatera veckans händelser, så vi får ta ett litet sammandrag medan jag ännu minns lite vad jag gjort.

På tisdag var vi som sagt på föräldramöte för att få information om vilka tillval som finns till förfogande till åttonde klassen. Kursutbudet var omfattande och intressant och valet tilsammans med sonen gick riktigt smärtfritt till min stora förvåning. Han valde musik, informationsteknik och elektronik som A-tillval och en muntlig finskakurs och traktorkörkort som B-tillval.

Inget att klaga på där, men det som stör mig i högstadiet i Närpes är indelningen i flickkurser och pojkkurser och hur det poängteras varje gång att; ja här har vi textilkurser för flickorna och metallkurser för pojkarna. Jag fick bita mig i läppen flera gånger för att kunna vara tyst. Ett av de första orden som fanns på planen de visade upp var jämställdhet, men det är nog bara ett ord på ett papper. Kan ni förstå att i sjunde klassen då det alltså inte finns frivilliga kurser utan allt går enligt läsordning så har pojkarna metall och träslöjd och flickorna har textilslöjd. Hur kan det vara möjligt med denna indelning ännu 2014? Jag har talat med lärare och jag har även ringt till skoldirektören, men det förklaras bara med resursbrister. My ass, om det hänger på pengar. Det handlar om gammelmodiga föreställningar om hur flickor och pojkar är. Vi måste börja ställa högre krav på pojkarna och samtidigt ge samma möjligheter till flickor som pojkar får. Jag tror till och med att snedvridningen är värre nu än då jag i tiderna gick i högstadiet.


Jaha, nu blev det en lång föreläsning här, men då blodtrycket alltid går upp då jag kommer till detta ämne.

Vi går vidare i veckan.

Onsdag och torsdag var vi med röjsågarna i en ungskog vid skären. Oj jisses vad tätt det var där. Det var ställvis så tät skog så att träden vi sågade av stod lika rakt efter att vi sågat av dem som innan. Man fick riva och slita för att få ner slyet tryckt till marken. En visdom jag lärde mig också är att man inte ska titta uppåt efter att man sågat av ett träd, för då får man en snödusch i ansiktet.

Jag tycker att det är roligt att gå lös med röjsåg, för det syns verkligen att man gjort nytta. Plötslig blir det en skog och inte bara en massa träd. Bra gymträning är det också och jag trivs mycket bättre i skogen än att svettas på något gym, det är ju bara onödigt, man får ju inget gjort där.


I fredags tog vi en lite ledigare dag. Vi förde upp fyrhjulingen på service till Korsnäs, hämtade min nya telefon från service i Vasa. Jo, jag hade haft min smarttelefon i ca 3 veckor då det blev ett streck tvärs över skärmen och under strecket så var det riktigt suddigt. Jag lämnade in den för en vecka sedan på service och nu fick jag hämta ut en ny. det var inget att reparera tydligen. Jag försökte också göra ändringar i fakturan. Jag tog telefonen på avbetalning, men då fakturan kom så fanns det ingen moms på den. Momsen kan jag dra av i beskattningen, så jag bad dem istället ändra fakturan till en betalning med moms. Jo det går bra sa dom och idag kom då fakturan. Jo hela summan fanns nu med, men fortfarande ingen moms. Suck och stön. Hur svårt kan det vara? Momsen är 24%, så en ganska stor andel av summan. Förökte igen skicka ett brev till asiakspalvelu, får se då om de har överhuvudtaget någon svensk betjäning där. De har säkert ssjälv något system så att de får dra av momsen själva då de köper in telefonerna men så säljer de dem vidare utan moms och får på det sättet 24% till i vinst på dem. Så jag tror ju inte att det går att ordna upp men ibland kan det löna sig att vara lite besvärlig.


Vi åt lunch på pizzerian Marco Polo i Vasa, men det var ingen höjdare tyckte vi. Pizzan smakade mest bara deg och inte ens ett kex fick man till kaffet. Salladen var god, men det var det enda. Nå, vi har nu provat det stället. Nästa gång blir det något annat. Efter lunchen for vi till Stenco i Malax som säljer all slags lantbruksförnödenheter. De hade någon växtskyddsdag och vi tog offerter på några preparat. Där fick vi kaffe och sockermunk, lite kompensation efter det klena kaffet i stan. Besöket på Stenco tog längre än väntat, det blev att diskutera både det ena och det andra.

Efter det for vi och hämtade ut sonens dator som ytterligare en gång varit på service. Inga fel hittades denna gång, men då sonen försökte köra sina spel hemma så skar det ihop som vanligt. Vi kopplade denna gång bort virusprogrammet och se nu fungerar spelet. Men å andra sidan så saknar han nu virusskydd, så hur länge tar det innan datorn skär ihop igen? Det går säkert att ställa in någonstans på virusprogrammet att det ska godkänna just detta spel, men var tusan hittar man alla inställningar och finesser då?


Idag har jag ägnat förmiddagen åt att räkna ut vilka kor som ska till slakt, vilka som ska bjudas ut till försäljning och vilka som vi ska spara. 69 st ska ner till 40. Jag landade på 44st sparade, 6st till slakt och 19st till salu. Tillräckligt nära tycker jag. Nu återstårbara den lilla detaljen att få 19st sålda till livs. Jag har faktiskt två förfrågningar på gång, men hur många som går åt kan man inte säga före pengarna finns på kontot.


I år är faktiskt också första året vi blir utan pris på Fabas årliga prisutdelning. Att vi detta år inte skulle få något för varken tjurar eller kor, det visste jag, men att det inte ens räckte till ett pris bland de 5 bästa besättningarna, det var en besvikelse. De ändrade sitt beräkningssätt i år och det har tydligen ändrat om betydligt i djurens avelsvärden. Det ska bli roligt att se om alla premierade i år är nya eller om någon av de som fått pris förr är med ännu i år. Vecka 6 far vi på dikodagarna och mina föräldrar ska få hoppa in som avbytare. Vi i simmentalföreningens styrelse är faktiskt bjudna på coctailparty med pihvikarjaliitto alltså biffdjursförbundet. Jag har aldrig varit på cactailparty förr. Jag kanske inte diskuterar så flitigt, arbetsspåket är ju finska, men coctails kan jag ju alltid dricka   


Oj, vilken lång föreläsning det blev idag, men så blir det då det blir långt mellan inläggen. tack till dig som orkade läsa ända till slutet.


Imorgon ska jag först ut i samfälligheternas ärenden och på kvällen blir det andra delen av slc- kursen jag glömde förra veckan. Får se om jag minns bättre denna gång.


Ja jag glömde ju berätta att jag änligen sluppit in för att skriva lite svensk info på simmentalföreningens hemsida. Det här var ju förstås ett helt ennat program än vad jag tidigare jobbat med, men lite kunde jag göra i alla fall, och ni som läst min blogg kanske känner igen några bilder. www.simmentalyhdistys.fi


Trevlig söndag!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards