Alla inlägg den 28 januari 2014

Av Cindi Groop - 28 januari 2014 08:00

Här är en bild från förra våren, första maj,då 334 Antrax föddes. Jag skrev om henne då, men fick inte fram bilden ur telefonen. Nå nu, nästan ett år senare, så har jag äntligen fått bilden överförd.

 

Hon kunde inte stiga upp före hon var nästan 1 vecka gammal, men mamma Xynta lät mig hjälpa henne till spenen så hon kunde ligga och äta. Idag är Antrax en fin ung kviga, men det syns ännu att det är något konstigt med bakbenen, så hon blir tyvärr ingen ny diko på gården utan får hamna i frysen i höst. Men är det inte ganska otroligt hur de kan klara sig fast det ser ynkligt ut i början?


Det gäller förstås att man tar sig tid att sköta om såna här specialfall. Utan hjälp skulle hon inte klarat sig alls utan svultit ihjäl.

Det gör ont i hjärtat då jag tänker på en del gårdar som jag besökt där omsorgen om djuren inte varit den bästa. Där djuren ses som bara en del av verksamheten som i princip ska klara sig med en så liten insats som möjligt.

Jag önskar att de som inte tycker om att sköta om djur, skulle satsa på något annat istället.

Vissa kanske tycker att även jag är hjärtlös som skriver att Antrax ska hamna i frysen, men hon har i alla fall haft ett bra liv så länge hon levat. Och jag kommer att äta hennes goda kött med vetskapen om att hon haft det bra här.


Det ska va gött å leva, annars kan det kvitta

Fint å leva , annars kan det kvitta

Lätt å leva, annars sabbar du det hela

Det ska va gött å leva............


Hoppas denna snutt snurrar i din skalle idag :)


(med reservation för att sångtexten inte är helt korrekt)




Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards