Alla inlägg den 7 april 2014

Av Cindi Groop - 7 april 2014 12:07

ja, rubriken syftar på dagens sysselsättning, inte på att den skulle vara dålig på något sätt.


Jag har 3 kvigor och 1 ko instängda i kalvningsbox i väntan på kalv. Plötsligt idag så ropar Krister åt mig att du har kalning på gång ute. Förstås, om jag har stängt in 4 djur så är det ändå någon annan som sätter igång med kalvningen. Men, nemas problemas, jag slänger ut Xynta och tar istället in Tingeling som har en stor vattenblåsa hängande i röven.


Jaha, Tingeling, men hon har ju beräknad kalvning först 13.4? Ja, ni vet ju vid det här laget vad det betyder: tvillingar! Igen!

Jag hann bara få in henne så lägger hon sig ner och krystar ut tjur nr 1. Den landar tokigt med huvudet under kroppen och fortfarande i fosterpåsen. jag rusar till undsättning och får fram huvudet och nosen fri från hinnor. Den andas och ruskar på huvudet, fint. Tjur nr 2 kommer ca en halv timme senare, med bakklövarna först. Jag närmar mig kon respektfullt och sakta och trär på draglinorna på fötterna. Tingeling tittar lite oroligt på mig men tillåter att jag hjälper till. Då draglinorna är fast och Tingeling krystar, drar jag snabbt fram kalven. Den kom som skjuten ur en kanon. Jag lossar snabbt linorna och drar mig tillbaka så att Tingeling får titta på sin andra kalv. Även den andas och ser fin ut.

 

Nu återstår bara att se till att de båda hittar spenen ganska snart. Inom 4h efter födsel rekommenderas det att de ska ha först råmjölken. Nu har det gått 3,5h från att den första kom, så snart måste det ske. Så nu går jag ut igen till Tingeling, Bill och Bull.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards