Direktlänk till inlägg 29 maj 2014

Hej! Här e jag.

Av Cindi Groop - 29 maj 2014 20:42

Som ni förstår så har det varit lite bråttom på senaste tiden. Vårbruket är klart, lamningen är över och endast en kalvning kvarstår.


jaha, hur ska vi fortsätta nu? Massor har förstås hänt så jag vet inte riktigt i vilken ända jag ska börja. Foton har jag tagit, men vår fantastiska datasladd är på rymmen, så jag har foton lite här och där, men inte där de borde vara.


 

Ja, kanske lite i senare laget att visa en bild på byns påskbrasa, men den får duga idag.


Just nu håller vi på med att sätta beteshagarna i skick så att alla kossor får gå på bete. Gruppen med höstkalvande kor är redan ute, men kvigorna och Orvars grupp väntar ännu på sin tur. Gräset växer så det knakar och djuren skulle egentligen behövt vara ute redan, men då vi inte riktigt hunnit med.


Fåren är på gästbete hos en granne, men jag kunde konstatera att betet där inte räcker i många dagar, så dem ska jag snart ta hem igen.

Jag har klippt en och en halv tacka. Fårsaxen dog efter en halv klippt tacka, men resten klippte jag med en vanlig hushållssax. Inte särskillt effektivt kan jag berätta. Nåja, saxen är för till verkstad och jag får hämta hem den imorgon. Då får jag ta nya tag. Fast efter att jag byggt stängsel och släppt ut kossorna.


Vi har haft sprängning på gång här idag. Vi har haft några enorma stenar på backen bakom ladugården som har varit i vägen dessa drygt 20 år som vi varit bönder. Men terrängen där bakom har inte varit så framkomlig före nu då vi fått mera sten pga avloppsgrävningarna i byn. Så nu äntligen får vi lite bättre ordning i hagen. Ingen viktig sak i världen, men ett irritationsmoment för oss som nu äntligen är åtgärdat. Det är ju så då man har gård, men blir aldrig klar, men några små steg framåt varje år.


Jag ska försöka titta in lite oftare. Trevlig helg!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards