Alla inlägg den 30 juli 2014

Av Cindi Groop - 30 juli 2014 13:08

Hej igen, jo jag överlevde, OCH jag är så glad att jag tog mod till mig och reste. Vilket fantastiskt äventyr jag fått vara med om. Inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig hur bra resa jag skulle få.


Och så insåg jag att jag är en girig liten jäkel som försökte kräva en fattig simmentalförening på pengar till min resa.

Till ock med svenskarna som har en relativt rik förening betalade sin resa själva, av eget intresse och så räknade de det som lite semester på samma gång. Och givetvis, så måste man tänka.

Jag har lärt mig massor, fått tala ko från morgon till kväll, och mött så intressanta människor med samma intresse som mig. På ett sätt kände jag ju mig som en obildad nolla bland dessa erfarna simmentalmänniskor, men man måste ju börja någonstans. Kanske om 20 år så kan jag lika mycket som dem. Det är som med mycket annat, att ju mer man lär sig, så inser man hur lite man kan.


Jag kommer i detta inlägg låta bilderna tala. Jag kommer att försöka göra ett reportage från resan som jag kanske kan länka på något vis hit så småningom, men nu får ni se något av vad jag fått uppleva.


 

Möte på lördagsmorgonen med bl. a information av Henning Hansen från Danmark  om Interbeef.


   

Vi besökte bl.a  en gård som hade sina simmentalkor på sommarbete i norska fjällen, ovanför trädgränsen på 1000 meter över havet. Fina djur och ofattbart vacker natur.

Korna var instängda i fålla en stund för att vi skulle få titta på olika semintjurars avkommor, men de släpptes efteråt ut fria på fjället. Inga stängsel!

               

       


Bergssluttningarna var hisnande, men inte alls otäcka som jag hade föreställt mig.

   

Vi bodde vid en skidort som hette Skeikampen. Mycket vackert ställe. Många turister var där även sommartid för att vandra eller cykla i naturskön miljö. Hyresstugorna hade ofta grästak.

Ett besök hit rekommenderas verkligen.

Jag filmade några snuttar av norrmännens lockrop. Underbart, eller hur?


 
 
  Hoppas det fungerar.


Dagen avslutades med en jättegod middag på Thon hotell där vi bodde. I receptionen satt finska Sirpa från Lahtis som blev så glad då hon trodde hon skulle få prata finska. Så visst fick hon det :)


Servitören tog ett kort av hela gruppen

 


Ja, jag tänkte ju helt glömma bort att berätta att mitt bagage aldrig kom fram. 30 grader varm och inga byteskläder. Tack och lov fanns det en liten butik på hotellet som hade blus och byxor som passade åt mig, så att jag fick rena kläder till middagen. Dessutom fick vi alla en t-skjorta av svenska simmentalföreningen, så den kunde jag ha på mig på söndagen, då jag upptäckte Oslo för mig själv. 


Det tog 3 h att köra från Skikampen till Oslo. Jag fick skjuts av Bengt som bodde en bit nedanför Oslo. Klockan tolv kom jag dit och vandrade från busstationen till Karl Johann, Oslos gågata i centrum. Jag hade 6 timmar på mig och jag njöt av att titta på människor och mijön.

Lite olustigt blev det dock av terrorvarningen som hade utfärdats för Norge, så det fanns poliser överallt.

   

På gatan fanns massor av gatuunderhållning av varierande slag. Denna "staty" började dansa och ge slängkyssar om man satte pengar i hennes lilla burk.


Tiggare och uteliggare fanns det dessvärre onödigt mycket av. Eller kanske jag bara reagerar på det eftersom sådana inte finns alls där jag bor.

T.o.m sparvarna tiggde.

 


Jag njöt i alla fall av god mat och vin på en uteservering.

 

men som sagt, poliser, poliser, poliser......

     


Denna musikant blev jag väldigt förtjust i. Dessvärre fick jag bara slutet på film


 

Och efter det träffade jag på en konststuderande från Sydamerika som studerade i Italien och där prutade jag åt mig denna underbara oljemålning.

 


Den är stor.

Jag vet inte var jag ska ha den, bara att jag älskar den. Tänkte glömma den på dasset på Helsingfors flygplats. Men den var tack och lov kvar på samma plats som jag glömde den då jag rusade tillbaka.



  Lämnar er denna gång med ett underbart möte längs vägen. Tänk om det skulle se ut så här vid strandvägen i Närpes också.


Och tusen tack till alla som var med på denna resa. Det var fantastiskt.




Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards