Alla inlägg den 12 augusti 2014

Av Cindi Groop - 12 augusti 2014 16:33

Vi inleder tröskningen idag. Det första kornet är klart att skördas. Samtidigt ligger priset på en bottennivå redan nu. Det blir ett knapert år för många bönder. Ännu återstår att se hur importstoppet till Ryssland påverkar priserna.


Igår köpte jag 20 liter blåbär. Färdigt rensade, stora och fina. Det skulle gå att vänja sig med att få blåbären färdigt plockade. Där jag vanligtvis brukar plaocka finns ingenting i år.


Själv har jag bara plockat jordgubbar i år och något enstaka hjortron.

 


En ny upplevelse i år var också då våra skärigäster bjöd oss på vår finska nationalrätt kalakukko.

 

Det var bättre än väntat faktiskt. Salt kokt fisk i mörkt bröd. Nu har vi prövat på i alla fall.


Lilla hunden hade löptid mitt i sommarvärmen.

 

Lite skamsen över spetsbyxorna var hon.


Och mina rosor har blommat, och blommar än, så vackert så.

   

Ja, och jag hade fel om mina fyra clematisplantor. Jag tror banne mig att alla sorterna lever. Dock är det bara en eller två som kommer att blomma i år, men små, små plantor pickar ändå upp av de andra sorterna. Det var väl bara så torrt och kallt i juni så de inte orkade upp. Nästa år ska jag vara bättre på att vattna.


Nu ska jag gå och mata lite kossor.

Ha det gott.


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards