Alla inlägg den 11 september 2014

Av Cindi Groop - 11 september 2014 07:14

Jaha nu ska vi se om jag får det här att fungera.


Igår fick jag med mig en filmare till åkern. Filmen blev så lång så det finns inte en chans att jag skulle få den uppladdad här. Därför gjorde jag en film på youtube. Det har jag inte gjort förr. Så jag fick börja med att googla: Hur laddar man upp en film på youtube?

Och tro det eller inte, jag lyckades! Nu återstår ju bara att få filmen länkad härifrån då.


Yezz och jag övar ju inför grundbaneprovet i mitten av oktober. Grundbanan måste man avlägga för att bli godkänd som avelshund för finska vallhundsföreningen, suomen paimenkoirayhdistys.


Momenten består av först en hämtning på minst 85m, hunden ska föra fåren till föraren, runda stolpen, gå bakom föraren genom två grindar. Efter grindarna fri vallning vilket innebär att hunden ska kunna hålla flocken utan kommandon, man får bara bromsa.

Fasthållning av ett får medan hunden håller resten av flocken.

Fålla in fåren, hunden in och ligg i fållan, hunden bakom flocken medan fållan ännu är stängd. Öppna fållan, fåren trippar sakta ut och till sist en fråndrivning från föraren på minst 10 m.

Alla moment bedöms med poäng och man måste få poäng vid varje moment för att bli godkänd.


Sänk volymen nu igen. Ännu har jag inte skaffat vissla utan jag skriker allt jag orkar. Hela byn hör då jag tränar.


https://www.youtube.com/watch?v=DI5slDl3zPM&feature=youtu.be


Hoppas detta funkar nu då om du klickar på länken.



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards