Alla inlägg den 26 september 2014

Av Cindi Groop - 26 september 2014 10:57

Ja inte vet jag, men dagarna bara rinner iväg. 4 kalvar har kommit hittills, mera på kö hela tiden.


Jag tränar ivrigt inför söndagens tävling. I onsdags hade vi träning i Taklax och då fick jag mycket nyttig info om hur tävlingen går till.

Juniormästerskapen motsvarar en klass 1 tävling, vilket innebär att man först skickar på en hämtning på 100m, hunden ska därefter lyfta flocken, dvs sätta dem i rörelse mot föraren, och sedan driva dem lungt till föraren. Efter det är det fråndrivning till första grinden och sedan får föraren gå före flocken genom krossgrinden och tillbaka till stolpen. Till sist ska fåren in i fållan. Allt på ca 10 min. Håller man på för länge tar tiden slut och man måste avbryta.


Jag har ju tidigare tävlat i FM med mina hundar Chess och Wilma. Chess har en andra placering och Wilma en sjunde placering på sin meritlista, men de var båda 3 år då jag tävlade med dem. Yezz är ju bara 1 år och 5 månader ännu, så jag är nöjd om vi tar oss genom banan.


Ja, det skulle jag ju berätta: vi har ju anmält grisarna till slakt till nästa vecka. Jag gjorde anmälningen i god tid för drygt en månad sedan för att de ska kunna planera in transporterna så smidigt som möjligt. 10 svin från Norrnäs är ju bara en belastning för dem eftersom ett vanligt svinstall fyller en hel bil.

Nåja tror ni inte de ringer i tisdags och berättar att de kan inte ta emot grisar till slakteriet som inte hör till det landsomfattande hälsovårdsprogrammet Sikava. Ifall de får in några smittor så gäller inte deras försäkringar om det förekommit sådana riskfaktorer som utegrisar.

Bra att ni berättar detta nu då jag väntar på avhämtning nästa vecka. 

Kanske du får dem slaktade någon annanstans undrade de lite försiktigt. Nej, banne mig. Vill ni ha hälsovårdsgranskning så ska ni få hälsogranskning.

Jag ringde min veterinär och förklarade situationen. Nå sablar, 10 svin? frågade han. Jepp, kan du komma, det är bråttom. Nåjo han skulle komma.

Så skrev vi hälsovårdsavtal, hälsovårdsplan, hälsovårdsgranskning och så tog jag ytterligare salmonellaprov som skickades till Björneborg för analysering. Pappersmängden blev betydligt mer än antalet grisar. Så ringde jag tillbaka till slakteriet och meddelade att nu har vi alla papper som behövs. Jaha bra, vi hör av oss om när vi kan hämta grisarna. Finland är ju nu ett byråkratihelvete av sällan skådat slag. I granskningen finns frågor om ventilationen är i skick. Haha, ja det bor ju utomhus, så ventilationen kan man nog säga fungerar. Var lagras självdöda djur? Alla lever skrev veterinären. Alla papper finns sedan i tre exemplar, ett till oss, ett till veterinären och ett till myndigheterna.


Men när svinen kommer att bli slaktade, det återstår att se. Men pappren är nu iskick i allafall.

 


Svinfarmaren har hittat sin pappas gamla moppe, och den fungerar nästan lika bra som på 1970-talet :)

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards