Alla inlägg den 29 september 2014

Av Cindi Groop - 29 september 2014 17:01

Vi vann! Alltså vi vann!


Kan inte fatta att det är sant.


Steg upp klockan 3 på söndag morgon för att starta mot Halikko kl 4. Vädret var perfekt, plus 12 grader och ingen dimma. Inte just några andra bilar rörde ju sig ute den tiden på söndag morgon heller. Tävlingen skulle börja kl 9, men domargenomgång av banan innan det.

Vi kom till Halikko redan 7.40 så vi stannade för en kopp choklad och en varm munkring på Simpukka innan vi for ut till tävlingsplatsen.

Väl på plats rastade vi hunden och sökte upp bästa platsen att sitta och titta på tävlingarna från. Vi träffade de andra i team Pampas som också skulle tävla. Ja jag glömde kanske att säga att jag hade med mig vår tränare Mico som moralsikt stöd och för att få de sista tipsen. Hon tävlar ju inte längre på så låg nivå som juniormästerskapen, utan hon har alla sina tre hundar kvalificerade till senior FM i Ekenäs nästa helg.


Yezz och jag hade startnummer 11 av 25 startande. Ett ganska bra startnummer. Dels hann jag titta på hur de andra klarade banan, men jag behövde inte sitta och vara nervös till slutet.


Fåren var rätt krävande men jämna. De hade stark dragning tillbaka till fållan där de andra fåren fanns och de blev lätt stressade av snabba hundar som kom för nära. 

Alla fick 5 nya får. Då man tävlat färdigt flyttades den gruppen till en uppsamlingsfålla och en ny grupp fördes fram till startplatsen ca 100 m från hunden.


Tävlingen bedömdes av två domare och sedan räknades deras poäng ihop.


Då det var vår tur gick vi fram till startplatsen och jag kommenderade ligg. Jag sa ligg, ligg,ligg några gånger försiktigt för att sätta lite press på henne.

Jag drog ett djupt andetag och så skickade jag vänster. Hon tog en djup fin båge som fick 20 poäng av en domare och 18 poäng av den andra av 20 möjliga. Då hon var i rätt position bakom fåren skrek jag LIIIIIIIGGGGGGG för allt jag var värd. Hunden damp ner i backen och hon fick sedan lov att sakta sätta igång fåren. Eftersom jag sett att fåren var så lätt stressade så försökte jag hålla hunden på så långt avstånd som möjligt från fåren. Draget till samlingsfållan var stark till vänster och jag måste hela tiden försöka hålla hunden på vänster sida för att alls hålla fåren på en rak linje till mig. Det gick väl sådär. Fåren kom och rundade mig och sedan följde fråndrivning till första grinden. Också här höll jag hunden tillräcklig långt bak så att fåren promenerade lungt till grinden. Jaaaa, de gick rakt genom första grinden. Jag spreng framför fåren och skickade hunden på en djup höger och så tog vi sikte på nästa grind. Fåren följde lydigt efter mig och sedan var det att rikta in sig på fållan. Jag kommenderade hunden ligg 25m från fållan och så sprang jag själv fram till fållan och öppnade grinden. Jag satte igång hunden igen och fåren gick efter en viss tvekan in i fållan. Fållan fast - pang! Jaaaaaaaaa!!!!!! Vi hade klarat banan vilket var vårt mål då vi startade. I det läget brydde jag mig inte om några placeringar, jag var bara så himla nöjd över att vi hade klarat banan. Så många före mig hade haft svårt att pricka grindarna och få in dem i fållan.

Efter mig fanns ytterligare 14 startande. En efter en misslyckades på sätt eller annat och så småningom började hoppet tändas att vi eventuellt kunde få en bra placering.

Även om det tar emot att erkänna att man gläds då andra misslyckas, så var det en liten jävel i mig som bubblade av glädje varje gång en grind missades. Så var det ju inte tänkt från början, men jag märkte ju att min hund hade gjort det bättre än många av de andra. 


Vid prisutdelningen visste vi ännu inte hur det hade gått. Domarna var ju inne i ett eget bås där de räknade ihop poängen. Hund efter hund ropades upp för att få sin bedömning. Till sist var det 3 kvar och vi fanns bland dem. Nu bankade hjärtat ganska hårt kan jag säga.

Sista namnet som kom upp var Yezz!!!!!!! FM-guld. Herreguuuuuud..........


 

Jag kunde inte tro det var sant. Vi som inte ens hade tänkt ställa upp. Min lilla gosegris.

Prisutdelning, två säckar hundmat, pokal, medalj och rosett.


Detta är det glada tävlande gänget från österbotten. Leena och Päivikki klarade också banan, men fick tyvärr inga höga placeringar denna gång.


Hemma med priserna. Hon gillar inte riktigt att ställa upp på bild.


Tävlingen var slut redan vid 14-tiden på eftermiddagen och vi kunde glädja oss åt att få köra i dagsljus hemmåt. Vi stannade på Simpukka igen för att äta en bit mat före hemfärd. Vi valde lunchbuffén, vilket visade sig vara ett dåligt val. Mico började få magknip redan i bilen hem och jag märkte hur det bubblade i magen vid 3 -tiden i morse. Jag låg och lyssnade på min kurrande mage till 7 då jag fick springa på dass. Sedan dess har jag varit som en trasa. Jag kan inte räkna alla timmar jag sovit, men jag är helt slut. Nu är det första gången idag jag sitter upprätt.


Stackars Krister fick sköta alla djuren ensam en dag till. Jag duger inte ens till att koka mat.


Nu ska jag inta soffläge igen. Lycklig och trött.   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards