Alla inlägg under september 2014

Av Cindi Groop - 1 september 2014 11:05

Kvigorna som är under behandling repar sig inte som önskat. Den som är i sämst skick har jag sprutat medicin i nacken på i över två veckors tid nu, olika sorter, och ändå ser hon lika eländig ut. Jag måste väl ringa veterinären imorgon igen. Tyvärr är det lite besvärlig tidpunkt nu att gå hemma och vänta på veterinären eftersom vi äntligen har uppehåll och allt åkerarbete måste skötas innan nästa regnperiod infaller. Börjar det regna igen nu så blir resten till skit. Det som duger till fodersäd är nu tröskat. Kvar på åkern finns ännu en del otröskat, men det slår vi av med slåtterkross och plastar in som dietfoder åt korna. vet inte om de kommer att äta det, men det måste bort från åkrarna i vilket fall som helst eftersom vi har nästa års gräs insått under säden.


På kvigbetet där de höstkalvande kvigorna går har jag ett litet bekymmer också. Nr. 299 Räfbackens Zeline fyllde upp sitt juver i mitten av sommaren och jag misstänkte då att hon fick missfall även om vi aldrig hittade någon död kalv. Nu har hon fått en infektion i juvret vilket lätt till att det blivit ett hål där det rinner ut var och blod. Hennes allmäntillstånd är nog bra, men hennes framtid som diko här är nog hotad nu. Det blir att anmäla henne tillsammans med de andra till slakt i november och om hon inte kalvar som väntat i mitten av oktober så får hon gå. Tyvärr. Bra förväntat avelsvärde och stor och fin. Men alla kan inte lyckas.


Jag tänkte åka och sprätta några åkrar med halm som legat ute i regnet, men nu är det nog så regntunga skyar där ute så jag väntar en stund så att jag inte måste sprätta samma åker flera gånger. Det blir väl kanske att slå lite gräs idag också i väntan på att halmen som ligger ska bli riktigt torr. Uppehållsväder är bra, men nu vill vi också ha sol och friska vindar.


Vi hörs!  

Plasthuvsdragningen på halmen är i full gång också, tråkigaste jobbet på hela året.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards