Direktlänk till inlägg 12 november 2014

Husmors vila

Av Cindi Groop - 12 november 2014 06:00

Fredag eftermiddag fyllde vi bilen med hundar, hundmat, registerpapper, sängkläder och mat för vallningsträning och grundbaneprov i Somero.

Vädret var snöslask och storm, men sådana småsaker kan ju inte hindra en då man ska vallningsträna.


Framme var vi vid 21-tiden och vi gick på en kort hundpromenad innan vi gick in till Elisa som vänligen hade bjudit in hela gänget till sin gård för träning och övernattning. Vi drack något glas vin innan vi kröp under täcket. Hela lördagen ska vi träna.


Lördag morgon är gråmulen, men allt regn som utlovats faller tack och lov i Österbotten och inte så mycket på oss.

Vi packar upp våra ihopfällbara stolar och hittar en plats i lä bredvid gödselstacken. Värmehalare, mössa och tjocka vantar och regkläder tillgängliga ifall vädret försämras. Hundarna är ivriga då Elisa kommer ut med en grupp av de vårfödda lammen som vi ska få träna på.

Jag drar på munnen då jag överblickar vårt glada gäng. Jaa, vi kunde ju åkt på spaweekend istället för att stå på en blöt åker så länge det finns dagsljus och träna mer och mindre framgångsrikt med våra hundar. Men ingen nappar på det förslaget, nej vi står hellre här och luktar skit. Ja roligt har vi i alla fall. 

 


Gården vi får träna på har 500 tackor. På våren föds ca 1000 lamm, så totalt blir det 1500 får på sommaren. Till det har de 10 border collies som de förstås använder på gården, men även tävlar med både nationellt och internationellt.

Det är jätteroligt att få se en sådan fin gård.

 

Gården omgärdas av hektar efter hektar med betesmark. Jag kan inte uppskatta hur stor areal som fanns bakom stängsel. Jättefint var det i alla fall.

 

De avlar främst på köttrasfår, texel, men de har också en del gotlandsfår, för de fina skinnens skull.

 

Vi finslipar formen på våra hundar, för på söndag ska vi vidare till en annan gård där grundbanan ordnats enkom för Team Pampas. Till grundbanan behövs två domare och Annika och Susanna som också bedömde junior-FM har lovat ställa upp.



På lördag kväll hinner vi ändå fira Yezz FM-guld och jag har specialbeställt en tårta för ändamålet.

Efter en lång dag på åkern är både mattar och hundar trötta och nöjda.


Söndag morgon äter vi morgonmål hos Elisa innan vi packar bilarna igen med alla våra tillhörigheter och kör de 30 minuterna till nästa gård.


Grundbanan får ta hur länge som helst, men man måste få poäng vid varje delmoment. Vi är 8 startande ekipage och 6 av 8 blev godkända. Ett mycket bra resultat tycker jag. Även de båda som inte blev godkända har gjort stora framsteg på sistone och med detta prov blev de bara en erfarenhet rikare. Nästa gång lyckas det säkert även för dem.


Skönt var det i alla fall för oss som fick åka hem med varsitt diplom.

Grundbanan är alltså ett krav om du ska kunna registrera dina valpar i finska vallhundsföreningen. Nu återstår endast höftledsresultatet för Yezz.


Hon röntgades 3.11 och vi väntar ivrigt på att få bedömningen från kennelklubben under nästa vecka.

 

Här sussar min lilla bebis i väntan på röntgen.


Nu håller vi tummarna för att det ska bli A-A på höfterna och utan anmärkning på armbågarna. Det är oliiiiidligt spännande......      


Och tusen tack till Elisa som arrangerade vår grundbanehelg och tack till Minna som lät oss gå grundbanan med hennes får och som dessutom bjöd oss på broilersoppa och äppelpaj efteråt. Och tack till domarna som satsade en söndag på enbart vårt lilla gäng. Och förstås tack till hela Team Pampas för en härlig gemenskap. Och nästa sommar, ja se då ska vi skörda medaljer   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards