Alla inlägg den 30 januari 2015

Av Cindi Groop - 30 januari 2015 13:44

Har spenderat de två senaste dagarna med att uppdatera allt pappersarbete på kontoret.

Ifall jag skulle bli sjuk eller något så är det bra om allt finns färdigt till pappers.


Ni ska få en liten inblick över de papper jag har över korna.


Först och främst nötkreatursförteckningen.

 

Här måste jag anteckna så fort något händer. Kalvningar, datum, ras, föräldrar och när och varför djuret utmönstras. Detta finns både i pappersform och på datorn.


Alla uppgifter som finns på varje djur kan sen printas ut på ett individuellt djurkort.

 

Det här använder jag ofta då jag planerar vilka djur som ska sparas till avel eller säljas till livs eller slakt. Dessutom är det ett bra papper att sända till eventuella djurköpare.


Varje avelsko har dessutom ett seminerings och hälsokort.

 

Här antecknar seminören vilken semintjur som använts till vilken ko.


Dessutom har varje djur ett eget registerkort som ska följa med djuret från vaggan till graven.

 

Det här är alltså papper som måste finnas.

Som om det inte var tillräckligt så skapar jag mina egna listor över kommande arbeten. Jag vill gärna ha koll på vad som är på gång minst 6 månader frammåt.


Så därför har jag printat ut vårens kalvningslistor.

 

Vårens vägningstidpunkter.

 

Samt vårens slaktlistor.

 

Nästa tillfälle att beställa kött är alltså med leverans 13 maj. Jag vill helst ha beställningarna inom april. Ring, sms:a eller maila mig om du vill ha 1/4 bak ( 8.50€/kg) eller en halv kviga (8.00€/kg) då. Färdigt styckat och malet.


Ja , jag tänkte ju glömma mitt anteckningshäfte för renrasiga kalvar.

 

Här skriver jag upp alla renrasiga kalvars uppgifter inklusive födelsvikt, 200 dagars vikt och ett-årsvikt.


Så, som ni märker är det en del papper att hålla reda på. Det mesta tycker jag dock är positivt. Alla journaler är ett verkligt stöd i det praktiska arbetet.


Fast nu är det dags att gå ut och mata dem också. Bra att få röra på sig lite efter en dag på stolen.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards