Alla inlägg den 13 mars 2015

Av Cindi Groop - 13 mars 2015 09:31

Den senaste veckan har det bara pratats engelska i det här huset. Vi har haft besök av nya släktingar. Ja släkt har vi ju varit länge, men vi har aldrig förr träffats.


En liten redogörelse:


Min morfar Sven flyttade till USA från Nykarleby med sin familj då han var i 40 års åldern. Han for först till sin bror Harry som bodde i New Jersey i närheten av New York. Harry hade flyttat redan tidigare då hans son Clarence var endast 2 år gammal.

Clarence hade varit på besök tillbaka i Finland endast en gång då han var 17 år 1952. Han är alltså min mammas kusin och fick sin resa till Finland i 80-års present av sin familj i USA. Med sig hade han sin sonson Christopfer som är 32 år och alltså i fjärde led med mina barn.


Min morfars bror Harry dog redan på 70-talet och Clarence har bott största dlen av sitt liv i Florida, medan min morfars familj flyttade till Palo Alto utanför San Francisco i Kalifornien. 

Kontakten under åren har under åren varit ytterst sparsam. Min mamma träffade Clarence senast då han var på besök i Nykarleby 1952, då hon var 14 år.


Jag måste erkänna att jag inte ens visste om att dessa människor existerade.


I tisdags bjöd jag ner dem till skären och bjöd på grillkorv och Närpes grisar. Lite gravad sik fick de också smaka på och de sa att de tyckte om det i alla fall. Hoppas det.


I onsdags for vi på kusinträff till Nykarleby där vi var ca 30 personer. Vi besökte också stugan där min mammas och Clarence´s farmor och farfar Johanna och Johannes hade bott. 


Även jag tyckte det var roligt att träffa släkten och se dessa platser. Ju äldre man blir, desto mera intresserad blir man ju av sina rötter.


Fast vi inte haft kontakt på 63 år nu mellan släkten, så har jag på känn att det kommer att bli tätare mellan besöken nu. Chris (Christopfer) sa att han gärna skulle vilja komma hit tillsammans med sin fru Ellen och sin far Kirk ( min småkusin) någon gång snart.

Han är utbildad musiker och visade oss hur det ska låta på våra gitarrer som står och samlar damm i källaren. Han spelar i ett band som heter Widow Pills som ni säkert hittar om ni söker på youtube. Han är alltså gitarrist i bandet. Till vardags jobbar han på universitets biblioteket i Macon, Georgia. 


Många intryck har vi fått denna vecka och jag hoppas att de är nöjda med sin resa till Finland. Tack och lov så har det ju varit relativt vackert väder för att vara början av mars. Vi skulle ju också kunnat haft -25 grader och 1m snö.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards