Alla inlägg den 23 april 2015

Av Cindi Groop - 23 april 2015 08:26

Hittade ingen inspirerande rubrik idag.


Idag stod övergödning av vallarna på schemat. Breddningshjulen är på och vagnen fylld, solen skiner och åkrarna borde hålla att köra på,avbytaren på plats, och så är det full storm! Va? Får det vara på detta viset? 

Nåja, vi får hoppas att det lugnar ner sig tills imorgon. Då har jag ingen avbytare, men bara jag blir uppuffad i traktorn ska jag väl klara av att köra mellan skiftena. Rikliga regn utlovas till nästa vecka och då måste det vara klart. 


Linn var ner på sin slutexamen till Kimito igår och klarade de sista examensdelarna, så nu kan hon titulera sig hästhobbyhandledare. Grattis Linn!


Lite märkligt kan man dock tycka att det var då hon skulle hålla sitt föredrag om hästföretagande så var "juryn" helt finskspråkig. Hon hade skrivit sitt arbete på svenska och förberett presentationen på svenska och då hon stiger fram för att hålla den så ombes hon hålla den på finska!

Hon fogade sig till situationen och gjorde så gott hon kunde, men lite märkligt måste man väl ändå anse det vara att man som svenskspråkig i en svenskspråkig skola oförberett ska hålla sin slutpresentation på finska?


Krister blev jättearg och bad mig skriva en protest till rektorn för skolan, men hon blev ju godkänd, så jag vet inte hur högt jag ska ropa. Jag beklagar ju mig här, kanske det räcker?


Svaga tvillingkalven lever, men inte mycket mer. Han är 5 dagar idag, så nu borde det nog börja synas en förbättring om han ska bli en stor och stark tjur. Vi hjälps åt att turvis föra honom till juvret. Väl där dricker han nog, men han tar inga egna initiativ.


Ja, gårdagen i Vasa gick bra. Bebis väger ca 3kg nu. Beräknad födelsevikt 3,7kg. 

Efter sjukhuset vek vi in på en sån där stor butikskedja de har i stan för att köpa mjölk. Vi kom ut 300€ fattigare!

Nå, det blev ett skötunderlag och en badbunke och så kom jag ju på att vår hushållsassistent är sönder och så blev det betydligt mycket mera mat än några mjölk. Ni vet när bönder kommer till stan så blir man så överväldigad av utbudet.

Tur att vi sällan åker till stan.


Jaja, var det avfrostning av frysen nu då som står på schemat eller? Eller borde jag logga in på stödansökningssidan? Jag vet ju att jag blir så upprörd då jag famlar runt i mörker där. Kanske jag printar ut alla stödansökningsblanketter istället och lämnar in i pappersformat, så får kanslipersonalen slåss mot dåligt fungerande dataprogram? Då blir de nog glada.


Ja, och till er som inte finns på facebook och gillar vår sida Räfbackens Ranch där, så kan jag berätta att nästa biffköttsleverans blir 13.5 Finns 2 kvigor kvar. En bakdel ca 80kg á 8.50€, 1/2 ca 130-140kg á 8,00€ eller en framdel ca 50kg á 7.50kg Allt färdigt styckat och malet. Beställningarna vill jag ha inom april månad.



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards