Alla inlägg den 7 maj 2015

Av Cindi Groop - 7 maj 2015 08:21

Nu har så mycket hänt de senaste dgarna, så jag vet inte hur jag ska strukturera upp mitt inlägg utan att det blir allt för svårläst. 


Bilder har jag, men de är på andra datorn och nu sitter jag i kontoret, så jag prioriterar text idag igen och så bifogar jag bilder en annan gång.


För ett par veckor sedan hade Team Pampas babyshower för mig. Jag har aldrig varit med om babyshower förr, så jag måste ju fråga vad det är meningen att man gör på en babyshower. Man vallar förstås, var det självklara svaret!

Så vi började med att separera ungtackorna igen från sina mödrar och så var tanken att vi skulle öva långa hämt på åkern. jag hade ju haft ungtackorna med hästarna hela vintern och haft dem som träningsfår, men satt ihop dem  med sina mammor i samband med vårens klippning.

Det gick bra att få de 5 ungtackorna ner på åkern, men vid första hämtningen så flög hela gruppen upp för backen och hem till sina mammor igen. Jaha, suck, börja om. Efter en del strul beslöt vi att istället ta gruppen in på ridbanan där vi hade bättre kontroll över gruppen. Det blev inga långa hämt denna dag, istället övade vi attityd mot fåren. Inte stressa med att gå för nära och få dem att springa iväg, utan håll lämpligt avstånd och håll bort blicken. Det blev en rätt bra övning i alla fall.


Efter övningen gick vi in på kaffe och gänget hade med både salt och sött och en blöjtårta. Måste bara visa bild senare. En jättetrevlig babyshower. Tack söta ni!  


Min plan till denna dag var att Yezz nu skulle få flytta till vår coach för några månader, medan jag blir allt otympligare och sen när bebisen är alldeles ny. Därför hade jag packat säng, koppel och registerbok färdigt och var redo att skicka iväg henne. Jag tänkte som så att det är mycket bättre för hunden att få regelbunden träning under tiden jag inte kan ge henne den stimulans en två-årig border collie behöver. Så istället för att bli en överenergisk understimulerad hund, så skulle jag ha en trevlig tävlingshund till hösten. Klass 2 i FM hägrar ju.


Du tänker väl inte skicka iväg hunden i sommar?  var Kristers fråga på morgonen då han såg vad jag höll på med.

Jo, hon far idag efter träningen.

Men om inte du tänker flytta undan korna då det ska halmas och matas, vem ska hjälpa till då om hunden är borta. Jag har inte tid att springa och jaga undan busiga kor runt foderhäckarna, säger han.

-Jaha, säger jag snopet, men du använder henne en stund per dag till arbete, men vem ska gå på morgon och kvällspromenader, och vem ska tvätta en smutsig hund efter arbetspassen i rasthagen?


Nå, inte kunde jag skicka iväg arbetshunden, då jag inte kan lova att jag klarar av att flytta undan korna varje dag.

Så, tyvärr är hon ännu kvar här. Jag hoppas att jag får föra iväg henne sen när alla djuren är på bete. För vallningsträning för min del är nog inte möjligt just nu.


Jäklar, det blir ju så fort så mycket text. Jag måste fortsätta med mina stödansökningar nu. Hinner inte skriva mer idag. 

Vi återkommer.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards