Alla inlägg den 12 maj 2015

Av Cindi Groop - 12 maj 2015 08:30

Igår kväll kom den näst sista kalven. Jag fick stå som åskådare på foderbordet. Bara en kviga kvar att kalva i vår nu då. Hon har beräknat datum 22.5, men hon ser riktigt kalvningsfärdig ut. Tvillingar på gång?

Hon är seminerad med kanadensiska tjuren Worldwide. Den första vi får efter den.  Mycket spännande. Jag hoppas på kokalv.


Vi har förstorat rasthagen åt gruppen ko med kalv. Hittills har de bara haft en rastgård med betongunderlag. Betong är bra för det är lätt att rengöra och där står de och äter från foderhäckarna, men då det regnar och slaskar så blir det ju förstås blött och otrevligt att stå i foderrester, skit, piss och regn. Vi rengör ju rasthagen ca 1 gång per vecka, men regnar det mycket så blir det slaskigt.

Därför har vi nu gjort en flisbädd åt dem:

 

Underlaget är först grova stenar med en tjock bädd av flis ovanpå. Tanken är att denna yta dränerar sig själv och alltid således är torr att stå eller ligga på. Korna gillar den jättemycket, speciellt vårens nya kalvar som gärna sover här under dagen medan mammorna äter. En annan fördel med detta är att djuren nu fördelar sin liggtid här och i halmbädden, vilket gör att ströåtgången minskar och deras liggbädd hålls renare. Och mera yta per ko är ju aldrig fel. 

Förhoppningsvis ska det också vara bättre för kornas ben och klövar då de börjar visa brunst och rider på varandra och bråkar.


 

Idag är det också vägning av de höstfödda kalvarna. Och jag sitter inne i kontoret!

Jag har bara skickat med lista på vilka som ska vägas och så får Sofia och Krister klara resten. Jag känner nog nu att jag inte duger till något i djurhanteringen just nu, så lika bra jag håller mig undan. De klarar nog av det utan mig, ska vi hoppas.

På bild Räfbackens Boss. En riktigt famnkatt, efter Orvar av Frönshult. Hoppas någon koflock där ute vill ha honom som avelstjur, han förtjänar att bli mer än bara en låda malet i Prismas hyllor.


Det här är den ynkliga lilla tvillingkalven som vi jobbade över en vecka med för att lära honom dricka själv. Och han klarar sig idag bra. Båda tvillingarna går med sin mamma och hon klarar av att ge dem båda tillräckligt med mjölk. Hon är för mager nu. Dels för att hon haft två kalvar i magen medan hon själv ännu växte och dels för att hon nu producerar mjölk åt två tjurkalvar. Hon står därför ännu inne i kalvningsboxen där hon får fritt av vårt bästa ensilage plus så mycket kraftfoder hon vill ha. Hon har verkligen varit en positiv överraskning och låtit oss hjälpa henne och kalvarna utan att protestera det minsta. Plus i kanten och en defintiv kandidat på spara-listan.


Den enda kalv som misslyckats i vår är den som föddes missbildad.

 

Här ligger han inlindad i ett hästäcke i pannrummet medan vi försökte sonda mjölk i honom, men han gick inte att rädda. Ryggraden var sned och frambenen kunde inte böjas. Sorgligt, men, men, alla kan tyvärr inte räddas. 


Nu har vi också fått två spännande inbjudningar. Danska simmentalföreningen firar sitt 40-årsjubileum 2-4 juli i samband med utställningen i Herning, Danmark. Dit är alla simmentalföreningar i världen inbjudna. Det blir möte, utställningar av 90 simmental och en auktion av livdjur, förutom festmiddag och intressanta möten. Oj vad spännande!


Igår fick jag brev från simmentalföreningen i Sverige som även de firar 40-års jubileum. De firar 18.7 i Bollerup i Skåne. Besöksgård, möte och kvällsfest.


Ojoj, så mycket roligt. Och jag har ju mammaledigt!


Men, men. En sak i taget. Kanske vi väntar in bebis nu innan vi tar några beslut om resor i sommar. Men kanske, kanske, vi kan åka, helst till Sverige??????

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards