Alla inlägg under augusti 2015

Av Cindi Groop - 13 augusti 2015 14:19

Sitter vid fel dator igen, så idag kan jag inte ladda upp några foton. Har så himla massa foton att visa, men det kommer väl så småningom. Är lite dumt bara att visa foton flera månader efter att de tagits, men så är det nu bara. Skulle ha en sekreterare. Och jo, räkningarna är färdiga och till största delen levererade.


Den ekologiska planeringen börjar så smått klarna, tror jag. Det är nämligen så att Krister och jag är lika envisa båda två och då vi planerar någon förändring så slår det gnistor ibland. Så han har gjort en plan och jag har gjort en plan och så kristiserar vi varandras planer och kompromissar och ändrar och är arga och upprörda och oense tills vi kommer fram till att vi gör som jag sade från början, bara han tror att det var hans idé.


Så nu planerar vi att bygga ett tak över skrapgången så att korna får mer utrymme under tak för att uppfylla kraven, precis som jag sa från början. Krister sa att det går inte och jag sa att det måste gå. Så om vi flyttar befintliga väggbalkar en meter bakåt, så går det. Då ryms vi in med hjullastaren och skrapa gången. Det var ju det jag sa, det måste gå. Så nu måste jag bara göra en ritning att lämna in för byggnadstillstånd till staden.


OM det blir så här nu, så bibehåller vi samma djurantal som vi har idag, dvs 50 kalvande kor plus slutuppfödning av alla djur. Vi måste bara bygga ut några meter tak och bygga en rasthage åt tjurarna. En annan ändring är att alla djur under 1 år måste gå på bete, även tjurarna. Så alla våra höstfödda tjurar måste på bete den först sommaren. Men det får vi ta itu med så småningom. Nu måste vi hastigt och lustigt få byggnadslov och slänga upp en utbyggnad. Idealet skulle ju vara att få det klart medan djuren ännu är på bete, men nu börjar den brådaste skördetiden och jag sitter bara inne och latar mig, så det blir nog svårt att hinna med allt. Men om vi ändrar om till ekologisk odling 2016 så måste vi uppfylla alla krav första maj. Om det blir en riktig vinter så kommer vi att ha svårt att hinna göra allt klart tills dess.


Jaha, nu börjar de gnys i vagnen. Måste sluta denna gång.

Av Cindi Groop - 10 augusti 2015 08:40

Jag är mammaledig fram till februari-mars nästa år och söker därför en ny avbytare från och med senast 1 september. 

Jag hade gärna haft kvar min nuvarande avbytare, men nu ska även hon bli mammaledig. Farligt ställe det här!


Så känner du någon som behöver och vill ha ett flexibelt arbete med 20-40 arbetstimmar/vecka så hör genast av er.

Traktorkörningskunskaper är nödvändiga. September innebär balning av halm, hemkörning av halmbalar,inplastning av ensilagebalar och körningar av sädvagnar till och från torken. Samt körning med utfodringsmaskin på vårt smala foderbord.

Erfarenhet av kor är en fördel, men inget krav. Det kan man lära sig. Bra är dock om man kan vara så flexibel att man jobbar långa dagar då det är vackert väder och är ledig då det regnar.

Kan man dessutom hantera en hammare så skulle det vara bra inför vår anpassning till den ekologiska produktionen. 


Så om detta låter som något för dig:

ring Cindi 050-5263155

eller Krister 050-3224319

eller maila på cindi(at)rafbacken.fi

Av Cindi Groop - 4 augusti 2015 00:35

Har många tankar som snurrar i skallen, så jag hittar inte sömnen inatt. Ja Liam han sover så sött han så. Så för hans skull måste jag inte nattvaka, men det är den här ekologiska omläggningen som vänder och vrider sig i min hjärna så jag bli alldeles för utmattad för att sova. 

Gick upp för att surfa lite på nätet för att skingra tankarna och gick in på min blogg för att se om det hänt något där   

Nix, här har jag inte varit på ett tag.


Så det får bli kvadratmetrar hit och liggbås dit och 30 kor eller 60 kor eller kanske 40 kor. Sälja kalvarna vid 6 månader eller föda upp dem till slakt? Tonårssonen kommer upp och tittar vad jag håller på med. Ja för honom är det inget konstigt att vara upp till 2 en måndags natt.


Det är så mycket jag vill som aldrig kommer att bli av. Jag försöker att se utanför min lilla låda, men då jag begränsas så av verkligheten. Kanske det hjälper att skriva av sig lite, eller så inte.


Och så har jag känt mig så annorlunda nu igen. Ibland undrar jag om jag kommer från något alternativt universum. Jag är egentligen innombords en eremit. Jag skulle gärna bo ute i ödemarken utan en annan människa i sikte. Ja, lite som Mowgli. Bara min familj, mina djur och jag. Leva av det naturen har att ge, men ha möjlighet att åka in till civilationen för att handla det nödvändigaste. Alla bilder i media och facebookuppdateringar om nytt nagellack och nya högklackade skor får mig att titta på mina skitiga naglar och uppriktigt undra hur dessa människor får något vettigt uträttat? kommer till att det säkert är jag som spårat ur på något sätt.

Ja, jag tycker faktiskt att det är lite väl tätbefolkat att bo i en by som Norrnäs med ca 300 personer.

Nåja, dagens politiska utveckling ser väl nog till att små byar utarmas allt mer och blir ännu mindre, men det var ju inte min önskan, utan bara mitt personliga behov av mycket utrymme.


Och så var det ju det här jäkla klimatet! Vad är det här för sommar egentligen?

Satt och tittade lite på programmet Hawaii 5-0 ikväll och plötsligt slog det mig att folk ju faktiskt bor där hela tiden liksom. Där i paradiset! Kan ni förstå det? 

Och så får jag påminna mig själv om att många fler faktisk bor i helvetet, på jorden. I krig och elände, fattigdom och utnyttjande.


Jo, jag har det rätt bra här, med mina triviala funderingar om hur många ekologiska kor man får in i en gammal ladugård.


Nu ska jag gå och lägga mig bredvid min underbara lilla sömntuta. Han sover till 9 imorgon, så jag kan ju ännu hoppas på 7 timmars sömn.


Tack för att jag fick dela lite tankar med er. De har ju ingen egentlig betydelse, men så simpel är jag att jag funderar över strunt om nätterna.


PS!

Egentligen har jag paus från bloggandet pga att jag har en massa räkningar som jag borde skriva och skicka ut. Men det har jag inte hunnit med. Och det måste jag ha gjort innan jag tillåter mig själv att hålla på med onödigt bloggande. Men kl 2 på natten kan väl ingen kräva att jag hellre borde skriva räkningar heller?

Så nästa blogginlägg kommer då räkningarna är klara, eller någon annan sömnlös natt. Säger inget datum.  


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards