Direktlänk till inlägg 7 september 2015

Sommarens vallhundskurs

Av Cindi Groop - 7 september 2015 06:00

Nu måste jag ju bara ta tag i och berätta om sommarens vallningskurs.

Även i år hade vi, Team Pampas, bokat Gunnel från Sverige för att komma och hålla kurs för oss. Gunnel tävlar för det svenska landslaget och har fött upp många av hundarna i Team Pampas.


En av fördelarna med att boka samma instruktör år efter år, är ju att hon nu känner oss och våra hundar och vet vad vi behöver göra för att utvecklas. 

Gunnel har förmågan att se på vilken nivå vi ligger och hon kan dessutom förklara så bra så att vi ska veta på vilket sätt vi ska göra för att få hunden att göra som vi vill.


Kursen pågick från onsdag till söndag. Vi bodde tillsammans , kokade mat tillsammans och tränade tillsammans. Och vi pratade hund, hund och åter hund.

Liam var 7 veckor gammal då han var med på sin första vallningskurs och det gick jättebra. Bara för hans skull fick jag bästa sängen, dubbelsängen   


 

Nu kommer jag att bildbomba från kursen:

                           

Yezz och jag tog stora kliv framåt igen. Vi tränade bl.a delning av flocken och look back som alltså innebär att efter delningen då man gått iväg med bara en del av flocken och de andra blivit kvar, så kommenderar man look back och så ska hunden svänga 180 grader och hämta resten av flocken till föraren. Oj vad det är roligt då man ser att hunden fattar!  Och min lilla söta gulliga Yezz är så fantastiskt duktig. Mitt hjärta svämmar över av lycka.


Denna helg har det varit finska junior- och unghundsmästerskapen i vallning. Men i år hölls den riktigt vid ryska gränsen och jag tog beslutet att inte lasta hund och bebis och köra över 8 timmar en väg för att tävla 10 minuter och sen köra 8 timmar hem igen. Tro inte att jag inte var sugen att åka och försvara vår titel, men även jag måste ju behärska mig ibland. Däremot har finska kennelklubben sina finska mästerskap i oktober i närheten av Somero i oktober och det funderar jag ännu lite på. Dit är det ju bara knappt 4 timmars bilresa. Måste planera lite med teamet ifall vi lastar en bil eller två och sticker ner dit.


Ja det är lite råddigt med två olika finska mästerskap i vallning, men då finska vallhundsföreningen och finska kennelklubben inte riktigt kan samarbeta så blir det lite tårta på tårta. Men för att förklara det lite enkelt så är finska vallhundsföreningen mer för riktiga arbetshundar och kennelklubbens tävlingar är öppna för lite vad som helst som kallar sig vallhund. Nåja, nu kanske jag drog lite starka gränser där, men i verkligheten så är det nog endast border collies och working kelpie som tävlar i vallning. 


hej så länge..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards