Alla inlägg den 21 januari 2016

Av Cindi Groop - 21 januari 2016 08:06

Igår firade jag min födelsedag med att ha dyngdag. Trots kölden så ska stallarna rengöras en gång per vecka. Så vi skrapade ut gammal skit och körde in ren torv åt kvigor, kor och tjurar. Det gick hur bra som helst.


Däremot så har inte semineringarna gått som jag önskat denna gång heller. Jag skulle bara slängt in en tjur till alla och inte stressat över brunstkollen då jag vet att jag inte kan övervaka brunsterna så bra som det krävs under mammaledigheten. Men som vanligt tror jag att jag hinner mer än vad jag gör. Jag hade minimerat semineringsantalet till några kor och 5 kvigor. Kvigorna stod i eget hus där det inte finns några tjurar. Nå, inom december - januari ska de ju semineras. Nu har vi slutet av januari och 1 st kviga har blivit seminerad. Misslyckat är bara förnamnet. 


Så igår passade vi så på att flytta kvigorna över gården till samma hus som korna. Och sen flytta en grupp med yngre kvigor tillbaka över gården i den tomma boxen. Flyttningen gick bra. Men all denna trafik med vackra kvigor fick tjurarna att bli helt bananas. Varpå 2126 Räfbackens Ben fick för sig att han hade vingar. Så han tog fart och flög över boxväggen - INTE!. Boxväggen är ca 1,50m hög och så har vi därtill två tjocka plankor över så att det är ungefär 2 m högt. Plankorna krossades och Ben hamnade hjälplös på mitten med frambenen dinglande på ena sidan boxväggen och bakbenen kvar i egen box. 1000kg tjur blev gunghäst med ett veck i mitten. HJÄLP!!!!!!!!

Jag skrek på Krister allt jag fick ur lungorna och han kom springande och så fick vi med gemensamm krafter tjuren tillbaka med en kraftig duns i egen box. Han ramlade på ryggen och verkade rätt så omskakad en stund, men helt oskadd. Tokstolle.


Jag hade också lyckats seminera mina båda svenska kor, trodde jag. Båda misslyckade. Vår egen ungtjur Benjamin tog hand om dem istället. Han är en helt bra avelstjur, men jag vill ju få in nytt blod till besättningen med hjälp av mina svenskor. Men inte denna gång.Benjamin fick igår komma in från sitt uppdrag hos korna, så nu är dom utan tjur. Orvar står och väntar på andra sidan stängslet redo att sättas i arbete ifall någon ännu visar brunst

Efter kvigflyttningen fick 2131 Butter komma in i samma box som 3 av kvigorna och han satte genast igång med att intensivt uppvakta 375 Brittney. Jasså!? Va hon brunstig?

I en egen box står ännu 3 kvigor, en som ju förhoppningsvis blev dräktig vid seminering med Champs Bravo och så har jag ännu förhoppning om att seminera minst en till. Missar jag så är det ju bara att öppna boxdörren in till Butter. Håller tummarna.

 

2123 Räfbackens Benjamin Far: Strabinos, Morfar: Gormo


Han har fått betäcka Orvars döttrar i vinter plus några till.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards