Alla inlägg den 22 januari 2016

Aj

Av Cindi Groop - 22 januari 2016 07:17

I början av december så var vi iväg på slakteriets föreläsningsdag till Nykarleby. Jag skulle ju hämta min dorperbagge från just Nykarleby i början av december, så jag beslöt förstås att göra det på samma gång. 

Dagen före, då jag såg att väderleksprognosen visade snöstorm, tänkte jag börja dra mig ur. Tänk att köra med hästsläp i snöstorm 300km med bebis i bilen. Men jag kunde ju inte skicka Krister ensam heller på mitt baggeuppdrag tyckte jag. Så vi for i alla fall.


Det blir mer om baggen vid ett senare tillfälle.

Hemma på gården bad vi Linn gå ett varv via korna och föra gräset närmare på foderbordet. Då de ätit några timmar så blir det tomt framför dem och man måste skuffa med räfsa det som de inte når till. Förstås tog hon med hundarna. Då de kommer in så hittar de en liten kalv som tagit sig in  på foderbordet och Yezz springer förstås direkt fram för att se till att den går in till korna istället. Av någon konstig anledning så hinner Yezz inte undan då kalven sparkar rakt bak och får en fullträff i hennes öga.

Hon skriker till och vill plötsligt inte vara med längre utan vill in till sin säng. Linn blir förstås orolig och ringer och frågar vad hon ska göra. Nå nu är det ju lite svårt att avgöra hur pass skadad hon är från en skolbänk i Nykarleby, men jag ber henne visa upp hunden för en veterinär som bor i byn för att fråga om det är allvarligt och om vi måste söka oss till någon klinik. Förstås är det ju fredag eftermiddag då något sånt här händer.


Veterinären tror inte att själva ögat är skadat utan ber oss bara hålla uppsikt så att svullnaden går ner och hon verkar må bra. Pust, skönt.


På kvällen då Krister ska sköta korna tar han med henne som vanligt för att föra bort korna så han kan skrapa rent innan han ger ny halm. Men stackars Yezz ser inget på ena ögat och går för nära en stor ko som även hon får in en spark. Denna gång i sidan så hunden flyger flera meter. Det gör förstås ont, men tack och lov får hon inga skador.


En skitdag på jobbet helt enkelt för vår fina arbetsmyra. Nu är hon tack och lov helt återställd.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards