Alla inlägg den 9 juni 2016

Av Cindi Groop - 9 juni 2016 09:54

I tisdags då vi skulle ha vår stora granskningsdag går Krister tidigt upp för att hinna få djuren färdigt matade före inspektören kommer. Snabbt kommer han in igen och säger att vår nyaste kalv brutit benet!

Nej, vad?!


Jag för ner Liam till mormor och börjar söka kalven.


Eller det var så här...


Förra tisdagen, den sista maj, då jag sent på kvällen skötte om Viivi som låg förlamad. Så märkte jag att 297 Zilla, som vi väntat länge på börjar kalva. Nå det går ju bra att övervaka två kor på samma gång. De låg dessutom i boxarna bredvid varandra, så allt var perfekt.


Det var en vacker kväll och medan jag väntade gick jag runt och njöt av den fina vårkvällen med en vacker solnedgång.

Tjurarna har byns bästa utsikt från sin rasthage.

 

Det var lungt, det var fint och jag fick snossa på i lungn och ro med mina kossor. Livet var gott, förutom att Viivi var sjuk då.

Lite före tolvslaget föddes då Räfbackens Darling.

Allt gick bra, en fin liten flicka.   


Klockan tolv gick jag via tjurarna igen innan jag gick in till min egen lopplåda.

Midnatt i brytningen mellan maj och juni.


Efter någon dag vägdes och märktes Darling som vanligt och fick gå ut med resten av flocken. Allt såg fint ut, tills i tisdags då hon inte kunde stöda på vänster framben.


Och igen fick jag ringa veterinären!  


Alltså vi har nästan aldrig behov av veterinär och så denna vecka har vi haft veterinär 5 gånger.

Vad är sannolikheten? 


Otroligt nog så krockade inte inspektören och veterinären , utan inspektören hann åka hem innan veterinären kom.


Så blev det sövning och gipsning.

Vi tror att det ska växa ihop och bli bra igen.


Kalven är pigg, även om det ser tungt ut att bära det gipsade benet.


 

Huvudsaken att det går att äta fast man är lite sjuk.


Idag är det förrästen skitväder. Full storm och plus 10 grader. Känns som höst. Växtrötterna får kämpa för att hinna transportera upp vatten till de vindpinade bladen.

Nu känns förra veckans värmebölja långt bort.


idag finns det tyvärr också risk för att arbetet kommer att köra ihop sig. Väntar en viktig transport på eftermiddagen och så kommer seminören mellan 13.30-15.30 Garanterat på samma gång.


Den viktiga transporten skriver jag om en ny dag.


Ha det bra. Mössan på!



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards