Direktlänk till inlägg 12 augusti 2016

Hopp i plurret

Av Cindi Groop - 12 augusti 2016 00:15

Har inte riktigt ro att gå och lägga mig.


Idag bestämde sig en grupp får att sommaren är slut och att det var dags att komma hem.

Så 7 tackor och 5 lamm hoppade i havet och simmade över. I höststorm och spöregn.

Till all lycka så upptäcktes de av villagrannar som ringde och berättade vad som var på gång.

Jag var förstås i Vasa och handlade med tonårssonen inför hans gymnasiestart nästa måndag.

Kul, att allt alltid händer då man är långt borta.


Nå, Linn for med morfar och hästsläpet och hittade de simmande havsfåren betande på fastlandet och fick dem lastade i släpet.

Återstod frågan: Ligger de återstående 28 fåren på havets botten?


Krister for ner för att hjälpa till i sökandet och vi avslutade vårt shoppandei Vasa och körde allt vad hastighetsbegränsningen tillät, hehe.


Förstås sprutregnade det hela eftermiddagen.


Efter mycket sökande hittade de tre olika flockar med får på ön och kunde med hundens hjälp få in dem i uppsamlingsfållan. Våta och trötta försökte de räkna, men de är inte 100% säkra att de hittat alla 28, men åtminstone 27, kanske.

       

Att själv vara borta och bara vänta på besked om hur många som dränkt sig är inget kul minsann.


Jag hann ner för att göra upp eld i stugan och slänga på en kaffebryggare så att arbetsfolket skulle få värma sig en smula.

De insamlade fåren släpptes tillbaka ut på ön, för stormen tillät inte att vi började flytta några får med flotten. Vi försöker imorgon igen.

De simmande fåren fick komma hem och släpptes i en hage här hemma. Men de har ju inte alla lamm med sig, så jag hoppas de hålls i hagen.


Så nu sitter jag här i mörkret vid midnatt och oroar mig för de återstående fåren.

Hålls de tills vi hinner hämta dem, eller har de hoppat i havet ikväll?

Var de 27 eller var de 28?

Ligger något drunknat lamm och slås upp mot strandkanten?

Är det höst nu?

Var ska fåren bo i vinter?

Var ska jag lägga dem på bete nu?

Borde jag gå och lägga mig?

Inget blir ju bättre av att jag sitter här och oroar mig.

Fy,fy fy.


Imorgon skiner solen och alla kommer hem hela och friska. Så får det bli.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards