Direktlänk till inlägg 27 oktober 2016

Jisses Amalia

Av Cindi Groop - 27 oktober 2016 08:53

Eller jisses Ava, rättare sagt.


Jag kryssade i återtag av hela kon Ava vid senaste slakt. Vi hade bara tagit emot beställningar på 20 kilograms lådor med malet kött.

Således skrev jag på beställningslistan ungefär:

Återtag hela kon. Minst 8 lådor malet kött. Lämna inner -och ytterfilé hela. Sätt i en egen låda märkt LIHA.

Om det ännu finns mera kött så kan ni också spara de finaste lårstekarna.


Jag ringde dessutom på måndag och frågade om min beställning kommit fram. Jodå, allt var bra.


Det är ju alltid lite svårt att veta hur mycket malet man kan få av en ko.


Nåjo, köttlådorna kom och krister levererade ut i bygden. Så kom han hem med en låda malet som vi själva skulle ha och två lådor märkt LIHA. Ja , det här ser ju bra ut.

Först packar jag lådan med malet kött. 36 paket med 500 gr i vardera. Perfekt. Nu klarar vi vintern.


( Nu ringer Krister och säger att jag måste komma ut och hjälpa till med en kalvning, mitt i köttpackningen. Jag går ut, hittar en kalvande ko som förstås bara har ut en fot och ett huvud. Suck och stön. Har inte tid med fellägen just nu. Krånglar in en draglina, känner att det finns mycket rum. Får draglinan runt knäet på det felvända benet, och får tack och lov fram benet och kossan kan snabbt krysta ut en fin tjurkalv.)


In och tvätta av sig och fortsätta med köttpackningen.

Jag brukar vanligtvis ta hjälp av pappa då jag styckar kött, men denna gång väntade jag ju bara filé, så det skulle ju gå snabbt, hehe.....


Jag öppnar första LIHA-lådan. Jo, en innerfilé och en ytterfile´plus rostbiff plus hela ytterlåret plus innerlåret! Okej!

Jag börjar skära upp och vaccumpacka. Jag tar fram ett styckningsschema på datorn, så att jag kan namnge delarna rätt. Det tar sin lilla tid, men jag får det gjort.

Tar fram nästa låda - oops! Lika mycket kött till!

Vi har fått tillbaka båda hela bakdelarna! Och jag som ville ha lite filé.

Nåja, det tog hela dagen, men nu är allt packat och klart.


Nu vet jag i alla fall att 10 lådor malet kan jag nog sälja från ett djur.

Man lär så länge man lever. 

Och vi lär inte svälta ihjäl i vinter åtminstone.


PS. Åkerkanterna blev nog slagna över höstlovet. I sista minuten, visst, men det blev färdigt. Han sköter nog sig pojklorven. Kanske mamma borde lugna ner sig och sluta tjata.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards