Alla inlägg den 31 mars 2017

Av Cindi Groop - 31 mars 2017 12:41

I förrgår då jag var och sa gonatt till Orvar så steg han upp och gick mot mig. Filma! slog det mig.

sagt och gjort jag filmade en snutt av hans plågade gång.

Kan jag skicka filmen åt någon och få en andra bedömning?

Men åt vem?



  Jag funderade fram och tillbaka att känner jag någon som skulle kunna förstå sig på detta.


Mitt i mina funderingar, då jag sitter på facebook, börjar plötsligt en av mina valpköpare från östra Finland chatta med mig.

Fasiken, hon är ju veterinär!!!!!

Jag brukar undvika att fråga folk om yrkesrelaterade saker under deras fritid, men nu handlade det faktiskt om Orvars liv.


Jag skickade filmen och fick genast svar - fång! 

Mera strö i boxen så underlaget blir riktigt mjukt och 5 dagars kur med ketovet, smärtstillande och antiinflammatoriskt plus klövvårdare nästa vecka.

Igår morgon ringde jag till vår veterinär och sa vilken medicin jag vill ha och fick det utskrivet till apoteket. 

Medicinen fanns förstås inte där, men kunde tas hem tills idag. Så nu har jag hämtat medicin och han har fått en första behandling.

 

Fång kan nötkreatur få till följd av något trauma -bölden på bogen - samt hårt underlag - vinter.

Pga att Orvar är så tung, så är han troligen känsligare för hårt underlag. Han har ju mjukt i liggbädden förstås, men rasthagen och skrapgången är hård.


Måtte detta hjälpa nu.


Sagan om Orvar kanske fortsätter......

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards