Alla inlägg den 4 maj 2017

Av Cindi Groop - 4 maj 2017 11:47

Trillingarna klarar sig trots sin korkade människa. En av dem får lite tillskott i flaska, men äter också av sin mamma.

Fyrlingarna växer också bra. Jag ger den minsta, kallad Kvarten, en deciliter mjölk/grädde, morgon och kväll.

45:an, föräldralösa flickan som jag tvingade på 5:an, får också en slurk två gånger per dag. Men hon är duktig på att stjäla mjölk från andra tackor. Som en vessla springer hon och tar sig en slurk, än här, än där. Fast hon kommer nog springande och kräver av mig också så fort hon ser mig.


Tre stycken alltså som får lite tillägg. Men om jag kommer undan med 1 liter mjölk om dagen, så får det väl gå.

Annars så lammade två tackor natten till igår också. Och samma visa, tre lamm på två mammor och ingen vill veta av mer än ett. En var en ungtacka, så hon får ha ett, men den andra är redan 6 år och klarar mycket väl av att sköta två. Men jag måste förstås klättra in i boxen med dem några gånger per dag och hålla fast tackan. Däremellan stångar hon lammet hårt i väggen   

Jag har ett mellanrum i boxväggen så lammet slipper ut, men tackan hålls inne.


Fortfarande är det 7st ungtackor som ska få lamm. En per dag nu tack, så vi hinner ta emot och inte blandar ihop.

4 st kalvar återstår också. Jag hoppas allt är klart inom en vecka. 


Och Orvar klarar sig rätt så bra där ute. Kanske han kan få en liten egen koflock i sommar ännu. Kanske han blir bra?


Säg inte nej.Säg kanske, kanske kanske....


Text från en dansbandslåt. Men den kommer jag inte att dela  på min blogg. Jag har ganska bred musiksmak, men vid dansbandsmusik drar jag gränsen   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards