Direktlänk till inlägg 21 september 2017

Kalvningar på gång

Av Cindi Groop - 21 september 2017 11:52

Vi är mitt i höstkalvningarna och det går väl hyfsat. Både med- och motgångar.

Igår kalvade Räfbackens Champagne. En kviga efter Champs Bravo seminerad med Testo.

Kalven kom rätt väg, men alltid då det gäller kvigor så hjälper jag till om kvigan tillåter. Så även denna gång. Kalven kom en dag före beräknad tid och vände rätt, alltså först kom frambenen och huvudet. Jag fick på draglinorna och kände efter och kunde konstatera att kalven lever, men kvigan är rätt så trång i utdrivningskanalen. Jag kallade på draghjälp så att jag kunde massera och hålla emot medan Krister drog. Det gick bra och ut kom en fin tjur.

Vi lämnade kalven framför den trötta kvigan så hon fick lukta på och tvätta den. Det såg bra ut.


Samtidigt började en annan ko på med kalvning. Eftersom alla kalvningsboxar var upp tagna fick vi börja med att hämta våg och öronmärken och väga, märka och släppa ut en pigg tjur som föddes dagen innan. "Bara" 64kg i födelsevikt. Den kalvningen hade dock gått helt utan draghjälp.

Vi tog in Zeline som ganska direkt födde en pigg kalv.


Själva gick vi in och värmde lite ärtsoppa. Det blir inga festmåltider för oss den här tiden på året.

Då vi kom ut igen så stod redan Zelines kalv och drack den viktiga råmjölken.

Champagnes kalv var också upp på benen, men eftersom kvigan var ovan så stod hon inte stilla då kalven sökte spene. Vi beslöt dock att avvakta eftersom båda såg pigga ut. Det brukar reda upp sig bara kossan rensat bort efterbörden.

Idag tänkte jag så att jag håller koll tills dess att jag är säker på att den får dricka. Ganska snabbt insåg jag ju att den inte druckit. Kvigan ville dock inte ha min hjälp, så jag blev tvungen att locka henne till fångstgrinden för att kunna hantera kalven riskfritt.

Ganska snabbt fick jag sedan den hungriga kalven att hitta maten, trots att mamma sparkade varje gång den nuddade spenarna. men den sparkade ganska "snällt". Det var inte så att kalven slängdes i andra väggen.

Jag filmade en snutt, men jag är inte säker på att jag får in filmen rätt vänd här nu.

Vi gör i alla fall ett försök.


 

Tror inte detta funkar.

Men bilden är rätt väg i alla fall.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cindi Groop - Onsdag 28 feb 17:59

Ja sportlov pågår och vi har faktiskt några dagar lediga. Ja jag är ju både sjukskriven och har semester, så jag får ju nog vila på riktigt, med gott samvete.   Idag har jag städat lite och tvättat lite kläder. Jag önskar jag kunde säga att nu ä...

Av Cindi Groop - Måndag 19 feb 09:03

Ja februari är på gång minsann, men inte jag..... Suck, det kommer såna här ålderstillägg som man inte räknar med. Jag har varit på koll till kärlkirurgiska pga den djupa ventrombosen jag fick i vänster vad förra våren. Så nu väntar jag på kallel...

Av Cindi Groop - Måndag 29 jan 10:16

Ny vecka, nya möjligheter för dumheter!   Nåjo, jag har redan börjat. Dels har jag skrivit till NTM centralen och frågat lite om hur vi riktigt ska göra med våra avtal om skötsel av jordbruksnatur och landskap. De sågade ju bort en stor del av vå...

Av Cindi Groop - Måndag 22 jan 11:35

    Jo hej igen. Idag är det plusgrader och snöstorm. Yeiii! Finns det faktiskt folk som gillar vinter? Kan inte förstå.   Men, idag har vi gjort höstanmälan. Vilket i stort sätt är en genomgång över vad vi har gjort på vilka åkrar under...

Av Cindi Groop - Fredag 19 jan 13:32

Hallå! Jag har kontorsdag idag. Kallt och bedrövligt ute, så jag söker orsaker till att få hållas inomhus. Idag har jag sökt årets första djurstöd. EU-s husdjursstöd för tjurar och slaktlamm samt stöd för djurens välbefinnande. Jag satt på kurs...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards